O imenima hidronima Glinica i Glina
Bosanskoj općini Velika Kladuša pripada i mjesna
zajednica Glinica čiji su sastavni dijelovi sela Brezovo Polje, Bukovlje,
Glinica, Poljana, te Donja i Gornja Pecka. Ta mjesna zajednica stvorena je u
sedamdesetim godinama dvadesetog stoljeća, a ime je dobila po svom sjedištu, selu
Glinica, koje je izgleda nastalo krajem šesnaestog stoljeća i to na ruševinama
odnosno zgarištima dosta slabo istražene srednjovjekovne hrvatske sudčije
Budimerić.
Bilo kako bilo, ime sela Glinica postalo je prema
imenu istoimene rječice. Ona je inače prvi put spomenuta 1211. godine u listini
mađarskog kralja Andrije II. i to uz zemljišni
posjed Raten odnosno »...terra Raten
super fluvium glinyza...«, koji je kralj Andrija II. darovao novoosnovanom
cistercitskom samostanu Blažene Djevice Marije u hrvatskom naselju Topusko. Na
žalost, ta listina kralja Andrije II. nije sačuvana, a poznat nam je samo njen
prijepis u knjizi »Liber privilegium
monast. B.V. Mariae de Toplica«, koja se danas čuva u zagrebačkom
Nadbiskupskom arhivu i unutar fonda »Protocola
varia«.(1) To je u stvari knjiga
u koju su redovnici prepisivali sve važnije listine, a naročito one vezane za
zemljišne posjede i gospodarski život cistercitske zajednice.
Rječica Glinica
nastala je spajanjem rječica Bužimnica i Čaglinica, a njeni najveći pritoci su
potoci odnosno rječice Bojna, Mađarac, Pecka, Slapnica i Stabandža. Cijelim
svojim, oko trideset kilometara dugačkim tokom odnosno sve do ušća u najveću
banijsku rijeku Glinu kod sela Poljana, rječica Glinica predstavlja prirodnu
granicu između Banije (Banovine) i Korduna, a sasvim malim dijelom njeno korito
je i današnja bosansko-hrvatska državna granica.
Čak je i porijeklo
njenog imena tijesno vezano za ime rijeke Gline. Naime, u austrijskom dijelu
pokrajine Koruške teče pritok rijeke Krke, rijeka Glan (njem. Der Glan), kojoj
su još u ranom srednjem vijeku koruški Slovenci (Slaveni) dali ime Glina. Njemačko
ime te rijeke stručnjaci su povezali s antičkim keltskim vodenim božanstvom Glanus,
te antičkom keltskom oznakom za ono što je bistro, svijetlo i tekuće.(2)
ILUSTRACIJA 1. Pogled na korito rječice Glinice i dio sela Brezovo Polje Izvor: Mehmed Hrnčić |
ILUSTRACIJA 2.
Informativni kamen u Glanparku u austrijskom
gradu Klagenfurtu Izvor: http://de.wikipedia.org/wiki/Glan_%28Gurk%29
(stanje na dan 1.11. 2014. godine)
|
Zanimljivo je, da
i u drugim dijelovima Europe postoje hidronimi odnosno toponimi, koji su u vrlo
tijesnoj vezi s vodenim božanstvom Glanus i drugim antičkim keltskim
božanstvima. Dovoljno je spomenuti oko devedeset kilometara dugačku rijeku Glan
(njem. Der Glan), koja teče kroz njemačke pokrajine Rheinland-Pfalz i Saarland.
I u imenu te rijeke skriva se božanstvo Glanus.(3) Lijep primjer je i po termalnim izvorima poznato antičko naselje
Glanum u francuskoj pokrajini Provansi u kojem su živjeli članovi keltskog
plemena Gali. Stanovnici spomenutog naselja častili su vodeno božanstvo s
imenom Glanis, koje su kasnije antički Rimljani poistovjetili s rimskom
boginjom dobrog zdravlja Valetudo.(4)
Osim božanstva Glanis u istom naselju častili su i božanstvo poznato kao majka
čistih voda odnosno Glanicae.(5)
Ti podaci svakako
su zanimljivi i za usporedbu s podacima o hrvatskom naselju Topusko kroz koje
teče rijeka Glina, a koje je bilo još u antičko doba znamenito po svojim vrlo ljekovitim
termalnim izvorima.(6) Ako svemu
tome dodamo još i činjenicu da su bila antička keltska plemena dokumentirana i
na današnjem prostoru Banije, Cazinske krajine i Korduna onda je jasno da
antička keltska vodena božanstva zaista treba tražiti u imenu rijeke Gline i imenu
njenog pritoka, rječice Glinice.
Literatura
1.
Franjo RAČKI, Popis župa zagrebačke biskupije 1334 i 1501 godine, Starine JAZU knjiga IV, Zagreb 1872,
str. 201-229; Milan KARANOVIĆ, Pounje
u Bosanskoj Krajini. Naselja
i poreklo stanovništva. knj. XI., Beograd 1925, str. 585-589; Josip ADAMČEK, Nemiri na posjedima Topuske
opatije sredinom XVI stoljeća, Historijski
zbornik 21/22, Zagreb 1969, str. 283-308; Mladen ANČIĆ, Cistercitska
opatija u Topuskom do pretvaranja u Komendu, Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 27., Zagreb 1994, str. 29-42;
Mladen ANČIĆ, Vlastelinstvo hrvatskoga hercega u Gorskoj županiji, Povijesni prilozi 15, Zagreb 1997, str.
201-240; Hrvoje KEKEZ, Cisterciti i Čuntić 1211. godine, Osam stoljeća Čuntića 1211-2011. Zbornik radova sa Znanstvenog skupa
održanog 19. studenoga u Hrvatskom Čuntiću, Petrinja 2012, str. 21-38;;
Andrija ZIRDUM, Dopunjena karta srednjovjekovnih crkava u BiH do 1463. godine, Bosna franciscana (godina XXI, Broj 39),
Sarajevo 2013, str. 173.
2. http://de.wikipedia.org/wiki/Glan_%28Gurk%29
(stanje na dan 1.11. 2014. godine)
3. http://de.wikipedia.org/wiki/Glan_%28Nahe%29
(stanje na dan 10.11. 2014. godine)
4. Henri ROLLAND, "Un temple de Valetudo à Glanum",
Revue Archéologique II., Pariz
1955, str. 98-106; James C. ANDERSON, Roman Architecture in Provence, Cambridge 2012; http://en.wikipedia.org/wiki/Glanis
(stanje na dan 5.11. 2014. godine)
5. http://www.celtnet.org.uk/gods_g/glanicae.html
(stanje na dan 10.11. 2014)
6. Viki JAKAŠA
BORIĆ – Biserka BILUŠIĆ DUMBOVIĆ, Topusko-urbogeneza naselja, Radovi Instituta za povijest umjetnosti 32,
Zagreb 2008, str. 269-284.
Ni komentarjev:
Objavite komentar