GMAJNA – SIMBOL SLOVENSTVA
O
večpomenskosti besede gmajna
V slovarju sodobnega slovenskega knjižnega jezika, je
bilo zapisano, da beseda gmajna pomeni izkoriščano oziroma zatirano ljudstvo in
neobdelan, na redko porasel svet, ki je skupna last vaščanov. Ta beseda, je sicer nastala v srednjem veku, izhaja pa iz
nemške besede gemeinsam v pomenu »skupno«. Že v petnajstem in v šestnajstem
stoletju, so bili z njo označeni kmečko ljudstvo, skupna zemljiška posest in evangeličanska
cerkvena občina. Od tedaj do danes se drži besede gmajna prizvok revščine zato
ni čudno, da je postala sinonim za zatirano kmečko ljudstvo oziroma za revno
pokrajino, kjer kradejo dragoceni prostor brin, robida, ruj in šipek. Ponekod se
z njo označuje tudi gozd. Za slovensko narodno in nacionalno identiteto, je
skupna zemljiška posest – gmajna skorajda enako pomembna, kot Jadransko morje
ali gora Triglav. Namreč, v srednjem veku in pozneje, je obramba slovenstva večkrat
terjala poistovetenje z gmajno ter kmečkimi šegami in navadami. To je vedel tudi
največji slovenski pesnik France Prešeren (1800-1849), ki je v »Sonétni vénec«
zapisal verz: »Od tód samó kervávi púnt poznámo, boj Vitovca in rópanje
Turčije«. Posebno pozornost je zaslužil ilegalni časopis »Gmajna«, ki je v
tridesetih letih 20. stoletja izhajal v Gorici. Leta 2015 se spominjamo dogodkov izpred petstotih let,
ko se je na skorajda celotnem današnjem slovenskem državnem ozemlju začel
največji kmečki punt oziroma upor, ki se je razvil iz kmečkih zahtev po »stari pravdi« ter po tisti meri in načinih
podložniškega obremenjevanja, ki so bili v navadi pred poskusom plemičev, da bi
okrepili povezanost zemljiškega gospostva in povečali svoje dohodke. Kmetje so
se borili za napredek in boljše življenjske pogoje, plemiči pa so se trudili,
da bi kolo zgodovine obrnili nazaj. V
času tega kmečkega upora na enem nemškem letaku, so bile natisnjene tudi prve
slovenske besede »Stara prauda« in »Leukhup leukhup leukhup leukhup woga
gmaina«, ki so v bistvu puntarska gesla. S tem besedilom želim opozoriti na večpomenskost besede
gmajna in velik simbolni pomen, ki ga je imela ta beseda za Slovence.
Albrecht Dürer (1471-1528): Una vilana vindisch (Slovenka iz leta 1505) VIR: |
Marija zavetnica s plaščem: okoli leta 1504 je nastala ta freska v cerkvi Svetega Primoža in Felicijana nad Kamnikom. VIR:
|
Arheološko najdišče Stare gmajne pri Vrhniki in najstarejše kolo na svetu
Arheološko
najdišče Stare gmajne leži na istoimenski ledini na jugozahodnem delu
ljubljanskega barja in približno sedemstopetdeset metrov severovzhodno od
zaselka Podgora pri Verdu, ki je del občine Vrhnika. Med letoma 1992-2002 na
tem arheološkem najdišču, so arheologi iz ljubljanskega Inštituta za
arheologijo ZRC SAZU odkrili ostanke eneolitskega, koliščarskega naselja. 29.3.
2002 na dnu enega drenažnega jarka, so odkrili tudi leseno kolo in os, ki se je
snela s kolesa. Vrhniško leseno kolo je vzbudilo veliko zanimanje domače
in tuje strokovne ter tudi laične javnosti. Gre pravzaprav za približno
pet centimetrov debelo kolo, ki je ohranjeno do dveh tretjin in v premeru meri
dvainsedemdeset centimetrov. Sestavljeno je iz dveh jesenovih plošč, ki sta
bili spojeni s štirimi hrastovimi zagozdami. Na sredini kolesa je pravokotna
odprtina kamor je bila nasajena sicer precej boljše ohranjena,
stoštiriindvajset centimetrov dolga in iz enega kosa lesa izdelana os. Zaključek
osi - pesto ima pravokotno obliko in nalega v odprtino kolesa. Os je bila na
kolo pritrjena s hrastovimi zagozdami, kar pomeni, da se je pri premikanju
vrtela skupaj s kolesom. Dejstvo je tudi, da je kolo z osjo ustvaril spreten
mojster in odličen poznavalec lesnih vrst. Leta
2003, so strokovnjaki iz enega dunajskega laboratorija potrdili, da je kolo z
osjo sočasno s koliščarsko naselbino Stare gmajne v kateri je bilo odkrito. S
pomočjo stratigrafskih podatkov, dendrokronoloških raziskav in radiokarbonske metode,
so ga namreč datirali v čas med letoma 3360-3080 pr.n.š. To pomeni, da gre za
kolo, ki je staro okoli pettisočdvesto let in je najstarejše kolo na svetu. Po
mnenju nekaterih strokovnjakov, je bilo kolo z osjo sestavni del podvozja
dvokolesnega voza, ki ga je vlekla goveja vprega. Kakorkoli že, tehnološka
dovršenost in starost uvrščata to kolo in os v sam vrh svetovne kulturne
dediščine.
Najstarejše kolo na svetu. VIR: |
»...Leukhup leukhup leukhup leukhup woga gmaina...«
Od
konca februarja do konca julija leta 1515, je bil dokumentiran kmečki upor, ki
je z izjemo Goriške zajel skorajda vse današnje slovensko ozemlje. Upor je
organizirala slovenska kmečka zveza (nem. Windischer Bauernbund). V literaturi
je ta upor znan tudi kot vseslovenski kmečki upor. V njem je sodelovalo okoli
osemdeset tisoč kmetov oziroma več kakor desetina celotnega števila
prebivalstva. Kot glavni vzrok za upor je potrebno poudariti nove in občutno
višje denarne davke deželnoknežjim uradom, ki jih na milost in nemilost turškim
roparjem prepuščeni kmetje niso mogli plačevati. V svojih bornih bivališčih, so
se lahko sklicevali le na staro pravdo, ki je bila zapisana v starih urbarjih.
Že leta 1514 v okolici Polhovega Gradca na posestih Gašperja Lamberga, so bili
dokumentirani večji nemiri. Povod za začetek vseslovenskega kmečkega upora je
potrebno iskati na Kočevskem, saj je šel grof Jurij Thurn tako daleč, da je
celo zasužnjeval in prodajal podložnike iz sosednjih zemljiških gospostev. Kakor
koli že, v prvi polovici meseca marca na gradu Friedrichstein, so uporni kmetje
smrtno ranili Jurija Thurna in njegovega osovraženega oskrbnika Gregorja
Steržena. Njuna smrt je dala slovenski kmečki zvezi močan zalet. Kmalu zatem so
bili v plamenih plemiški gradovi na Kranjskem, Štajerskem in na Koroškem. Z
obzidja gradu Mehovo so puntarji vrgli obglavljeni trupli grajskih gospodov,
grajsko gospo pa so nagnali na poljsko delo. Naglica s katero se je širil
kmečki upor je presenetila meščane in plemiče. O voditeljih upora pisni viri
ponujajo precej skromne podatke. Nekaj več vemo le o voditeljih upora na
Kranjskem. Med njimi so bili tudi Cucuk, »krofasti krojač« in kmet Klander iz
okolice Radovljice. Slednji je poskusil dati uporu tudi versko ozadje, saj je
blagoslavljal križe in svete podobe na katere so puntarji prisegali in jih
imeli za svoje bojne zastave. Zanimivo je, da so se uporniška gesla »Stara
prauda« in »Leukhup leukhup leukhup leukhup woga gmaina« ohranila v nemški
sramotilni pesmi oziroma na enem leta 1515 tiskanem letaku o poraženih kmečkih
puntarjih v bitki pri Celju. Omenjeni gesli sta tudi prve slovenske tiskane
besede. V mesecu aprilu je nemško-rimski cesar Maksimilijan uporabil
kmečki upor zato, da je zlomil moč plemstva in okrepil svojo oblast. Zelo
ljubeznivo, je namreč sprejel predstavnike slovenske kmečke zveze in jim
obljubil posebne komisarje, ki jim bodo pomagali, da pridejo do stare pravde.
Naivni kmetje, so mu verjeli in šele ob koncu upora spoznali svojo zablodo. V
mesecu juniju za pomoč v boju z upornimi kmeti, so plemiči zaprosili cesarja
Maksimilijana. Ta jim je poslal deželno vojsko, ki je do konca meseca julija
zadušila punt in strogo kaznovala puntarje. Številnim med njimi, so vzeli
imetje in življenje. Tisti, ki so preživeli, so s tlako morali nadomestiti vso
škodo, ki so jo utrpeli plemiči. Poleg tega, vsako leto, so morali plačevati
poseben davek tako imenovani »uporniški pfenig«.
Nemški letak iz leta 1515. VIR:
|
Grad Friedrichstein v devetnajstem stoletju. VIR:
|
Bernhard Strigel (1461?-1528): Družina nemško-rimskega cesarja Maksimilijana okoli leta 1515.VIR:https://mydailyartdisplay.wordpress.com/2011/01/16/maximillian-i-with-his-familyby-bernhard-strigel/
|
Avtor
prvih tiskanih knjig v slovenskem jeziku in protestantski duhovnik Primož
Trubar se je rodil v nekdanjem Šklópovem mlinu pri Raščici pri Velikih Laščah
materi Jeri Trubar ter podložniku turjaških grofov, mlinarju, tesarju in
mitničarju Mihi Malnarju. Že v času študija ga je tržaški škof Pietro Bonomo
(1458-1546) seznanil s protestantskim verskim gibanjem Martina Luthra (1483-1546).
V tridesetih in štiridesetih letih šestnajstega stoletja zaradi razširjanja
Luthrovih idej se je močno zameril najvišjim predstavnikom ljubljanske
nadškofije. Leta 1548 v Ljubljani, so mu sicer v odsotnosti sodili tako
predstavniki deželnega kot cerkvenega sodišča. Slednji so mu zaplenili hišo v
Ljubljani, šentjernejsko župnijo in celjski beneficiat. Ker mu je deželno
sodišče izreklo zaporno kazen, je še istega leta postal tudi deželni odpadnik,
saj je moral na skrivaj prvič pobegniti v Nemčijo. V Nürnbergu pod mentorstvom
teologa Veita Dietricha (1506-1549) se je vključil v luteransko skupnost in že
v mesecu maju leta 1548 v Rothenburgu, je postal pastor. Tam se je tudi poročil
s Kranjčanko Barbaro Sitar, s katero je imel štiri otroke. Takoj
po prihodu v Nemčijo, je začel uresničevati zamisel, da bi s pomočjo tiska
seznanil Slovence s protestantsko vero. Verjel je, da sta čas in prostor
naklonjena tej veliki ideji. Zavedal se je svoje vloge pri oblikovanju
slovenskega knjižnega jezika. Njegov gmajn jezik je sicer sopomenka za preprost
nadnarečni kranjski jezik in živi govor, ki izhaja iz dolenjščine, gorenjščine
in ljubljanščine. Gmajn jezik kot osnovo za prvo slovensko knjižno normo je omenil tudi v delu »Svetiga
Pavla ta dva listi«: »Tu pravu zastopnu očitu pridigane v ti cerkvi (s. Paul)
čez vse velike daruve inu kunšti, čez vse žlaht jezike inu čez vse božje službe
visoku hvali inu povišuje. Inu vuči, veli ter z dostimi argumenti inu
perglihami spričuje inu trdi de tu s pismu inu ta evangeli se ima s tejm
zastopnim sledne dežele gmajn jezikom tedaj, kedar ti krščeniki v cerkvi vkupe
prido, brati, pejti inu pridigati...Ampak kedar se v ti cerkvi s tejm zastopnim
gmajn deželskim jezikom bere, poje inu pridiguje, taku od tiga ta cerkov, tu je
ta gmajna vseh vernih, bo v ti veri potrjena, pobulšana inu potroštana«.
Zanimivo je, da njegova reforma pisave ni bila tako uspešna, premišljena in
posrečena kot jezikovna norma.
Primož Trubar. VIR:
|
Evangeličanska cerkvena gmajna
Kot eden prvih in najpomembnejših članov evangeličanske
cerkve augsburške veroizpovedi na Slovenskem Primož Trubar je bil prepričan, da
bodo imele knjige ključno vlogo pri širjenju nauka Martina Luthra med Slovenci. Pripravil je skoraj dve tretjini knjig, ki so jih v šestnajstem stoletju v
slovenščini objavili protestantski pisci. V svojih knjigah nikjer ni omenil
kmete, ki so leta 1515 sodelovali v vseslovenskem kmečkem uporu. Njega je
zanimala izključno evangeličanska cerkvena gmajna oziroma občina. Imel jo je v
mislih tudi v znamenitem stavku, ki ga je objavil leta 1564 v delu »Slovenska
cerkovna ordninga«: »Obena dežela ne mejstu ne gmajna ne mogo prez šul, prez
šularjev inu prez vučenih ludi biti, ne deželskih ne duhovskih riči prov
ravnati ne obdržati«. Zanimivo je, da tudi ta njegova gmajna ni bila nič manj
revolucionarna od gmajne, ki je sodelovala v vseslovenskem kmečkem uporu leta
1515, saj ga je zaradi njene ureditve oziroma že omenjene knjige in
vzpostavitve zelo nenavadnega vseslovenskega cerkvenega reda drugič in za vedno
v Nemčijo pregnal deželni knez Karel II. Habsburški (1540-1590), ki je bil
zaveden katoličan. Po določilih augsburškega verskega miru sklenjenega 25.9.
1555, je namreč cerkveni red smel izdajati samo deželni knez. Poleg Trubarjevih knjig na razvoj evangeličanske
cerkvene gmajne na Slovenskem, je močno vplival tudi prevod celotnega Svetega
pisma v slovenščino, ki ga je opravil Jurij Dalmatin (1547?-1589). Njegov
prevod Svetega pisma, so uporabljali tudi katoliški duhovniki. Med letoma
1578-1599 na Slovenskem, so bile najugodnejše razmere za širjenje Luthrovega
nauka, saj je takoj za tem sledila protireformacija in šele 13.10. 1781
podpisani tolerančni edikt cesarja Jožefa II. (1765-1790), je omogočil javno
delovanje protestantov. Danes na ozemlju Republike Slovenije v štirinajstih
evangeličanskih cerkvenih gmajnah (Apače, Bodonci, Domanjševci, Gornji
Petrovci, Gornji Slaveči, Hodoš, Križevci, Lendava, Ljubljana, Maribor,
Moravske Toplice, Murska Sobota, Puconci in Selo) živi okoli dvajset tisoč
protestantov.
Dalmatinova biblija. VIR:
|
Govče pri Žalcu: evangeličanska cerkev. VIR:
|
Kraška
gmajna
Že v bronasti dobi na
obmorski planoti Kras, zaradi postopnega izsekavanja gozda in pašne živinoreje,
je nastal pomemben del naravne in kulturne dediščine, ki so mu v začetku
dvajsetega stoletja avstrijski botaniki dali ime kraška gmajna (nem. Die Karstheide).
Gre pravzaprav za pašnik. Na plitvi, rdečkasti, od sonca ožgani in z
apnenčastim skalovjem posuti kraški prsti, so se namreč razvili travniki s
številnimi in pretežno nizko rastočimi rastlinskimi vrstami, ki odlično
prenašajo muljenje, teptanje in pomanjkanje vode. Poleg skalnega glavinca iz družine
nebinovk (lat. Centaurea rupestris) in nizkega
šaša (lat. Carex humilis) iz družine ostričevk,
kot močno razširjenih rastlinskih vrst, v kraški gmajni je mogoče najti tudi
precej redke rastlinske vrste, kot sta to Tommasinijev petoprstnik (lat. Potentilla tommasiniana) in svišč (lat. Gentiana primaticcia). Največ rastlin v kraški gmajni cveti
od marca do avgusta. Med njimi ne manjka niti medonosnih oziroma čebelam
koristnih in zanimivih rastlin. Škoda je le, da je v zadnjih petdesetih letih
zaradi opustitve pašne živinoreje na kraški gmajni vse bolj opazno naravno
širjenje grmičevja. Poleg brina (lat. Juniperus communis), robide (lat. Rubus
fruticosus), ruja (lat. Lotinus coggygria)
in šipka (lat. Rosa canina) znanilci tega procesa, so še črni bor (lat.
Pinus nigra), črni gaber (lat. Ostrya carpinifolia), mali jesen (lat. Fraxinus
ornus), puhasti hrast (lat. Quercus pubescens) in rešeljika (lat. Prunus
mahaleb). Kraška gmajna je torej pašnik, ki še danes priča, da so zaradi
izsekavanja gozdov, pretirane paše in erozije tal s Krasa postopno izginili
obsežni hrastovi in drugi gozdovi na katere danes spominja tudi ime vasi
Hrastovlje. Za Slovence ima poseben pomen kraška gmajna v Bazovici
pri Trstu, saj so namreč prav na tej gmajni 6.9. 1930 italijanski fašisti
ustrelili Ferdinanda Bidovca (1908-1930), Frana Marušiča (1906-1930),
Zvonimirja Miloša (1903-1930) in Alojza Valenčiča (1896-1930), ki so bili člani
podtalne organizacije »TIGR«.
Kraška gmajna v jeseni. VIR: http://www.lokalno.si/2011/11/03/69851/aktualno/FOTO_Ko_zazari_ruj_nad___usesi_Istre/ |
Navadni ruj je grm, ki je verjetno najbolj zaznamoval kraško gmajno. VIR: http://www.gozd-les.com/slovenski-gozdovi/grmovnice/ruj |
Gmajna na Hrvaškem in v Bosni
Tudi na Hrvaškem ter v Bosni je bila dokumentirana
gmajna kot pašnik in na redko porasel svet, ki je skupna last vaščanov. Gre
predvsem za tiste dele hrvaškega in bosenskega ozemlja, ki so bili več stoletij
sestavni del habsburškega Cesarstva. Gmajno ponekod poznajo tudi pod imenom
gemajda. Zanimivo je, da se na Hrvaškem ljudje precej pogosto sklicujejo na rek
»kot bik na gmajni« s katerim označujejo brezdelneža oziroma lenuha. Gmajna se
imenuje tudi glasilo hrvaške občine Čavle pri Reki: v njem je bila gmajna
predstavljena kot občinska posest in nikogaršnje ozemlje, ki je imelo velik
pomen v družbenem življenju. V Bosni je gmajna silno redek pojav.
V krajevni skupnosti Glinica, ki je del bosenske občine Velika Kladuša, je
dokumentirana gmajna, ki se je raztezala na približno petsto hektarjih
zemljišča. O njenem velikem družbenem pomenu priča toponim »Kolište«. Ta gmajna
je prav gotovo srednjeveški relikt: možno je, da je bila del katere od posesti
ob rečici Glinici, ki sta se v srednjem veku imenovali Budimerić in Raten
oziroma »...terra
Raten super fluvium glinyza...«. Leta 1211, je madžarski kralj Andrej II. (1205-1235)
podaril posest Raten novoustanovljenem cistercijanskem samostanu Blažene Device
Marije v hrvaškem naselju Topusko. Kakor koli že, leta 1448, je bil omenjeni
samostan priključen cisterci v Stični. To seveda pomeni, da so lahko stiški
opati prišli v neposreden stik tudi z ljudmi, ki so živeli na samostanski
posesti Raten. V drugi polovici petnajstega stoletja zaradi vdorov Turkov je
bil samostan v naselju Topusko razpuščen. Zanimivo je, da so bili med letoma
1549-1555 v okolici naselja Topusko dokumentirani večji kmečki nemiri v katerih
so sodelovali tudi kmetje s posesti Budimerić in Raten. V prvi polovici
dvajsetega stoletja je bila gmajna ob rečici Glinici v bistvu pašnik in skupna
posest prebivalcev vasi Glinica, Brezovo Polje in Pecka. Leta 1947, je bila
gmajna odvzeta prebivalcem omenjenih vasi in nacionalizirana. Približno dvajset
let pozneje, so jo pogozdovali. Danes je to v bistvu mogočen borov gozd, ki ga
obkrožajo številni toponimi povezani s pašno živinorejo.
Naslovnica glasila občine Čavle. VIR:
|
Družinska hiša Hasage Pehlića v petdesetih letih 20. stoletja: povsem v ozadju se vidi del vasi Brezovo Polje in del gmajne v krajevni skupnosti Glinica. VIR: Fotografija je last družine Pehlić. |
Pogled na del gmajne v krajevni skupnosti Glinica. VIR: avtorjev arhiv |
Gmajna v besedi in pesmi
Vse do druge polovice devetnajstega stoletja pesnikov
in pisateljev niso kaj dosti zanimali kmečki upori in skupne posesti slovenskih
kmetov. Precej več pozornosti, so namenili turškim vpadom. O tem na svojevrsten
način pričajo tudi verzi iz narodne pesmi »Gospod Raubar« v kateri je sicer
opevan baron in poveljnik deželne konjenice Adam Ravbar, ki se je leta 1593 pri
Sisku bojeval proti Turkom: »Če nam Tur'k uzeme Sisek, Mesto Ibljana bo
pokrajna, Kranjska dežela Turska gmajna«. Odnos do kmetov in njihovih posesti
se je začel koreniteje spreminjati približno od časa, ko se je v hiši na vaški
gmajni na Muljavi rodil avtor prvega slovenskega romana Josip Jurčič
(1844-1881) oziroma, ko je bila leta 1849 v celotnem habsburškem Cesarstvu tudi
formalno-pravno ukinjena fevdalna ureditev. Od tedaj pa do današnjega dne je
bila tudi beseda gmajna omenjena v skorajda vseh književnih zvrsteh.
Najpogosteje jo srečamo v pesmih, kmečkih povestih, dramah in romanih pod
katerimi so se podpisali Franc Treiber (1809-1878), Primož Košat (1819-1885),
Anton Aškerc (1856-1912), Peter Bohinjec (1864-1919), Joža Lovrenčič
(1890-1952), France Bevk (1890-1970), Prežihov Voranc (1893-1950), Srečko
Kosovel (1904-1926), Bratko Kreft (1905-1996), Oskar Hudales (1905-1968), Mile
Klopčič 1905-1986), Alojz Kocjančič (1913-1991), Vinko Beličič (1913-1999),
France Balantič (1921-1943), Karel Destovnik Kajuh (1922-1944), Andrej Hieng
(1925-2000), Ciril Zlobec (rojen leta 1925), Janez Menart (1929-2004), Pavle
Zidar (1932-1992), Pavel Medvešček (rojen leta 1932), Ace Mermolja (rojen leta
1951) in Marko Kravos (rojen leta 1943). Med najbolj znane pesmi v katerih je mogoče najti
besedo gmajna sodijo štiri pesmi, ki so jih napisali Franc Treiber, Primož
Košat, Srečko Kosovel, Mile Klopčič in Karel Destovnik Kajuh. Tukaj jih želim posebej
predstaviti.
Franc Treiber (1809-1878) - Primož Košat (1819-1885): »Nmau čriez jizaro, nmau čriez gmajnico«
V
Bačah ob Baškem jezeru na Koroškem (nem. Faak am See) se je Katarini in Juriju Treiberju
rodil sin Franc. Po končani gimnaziji in liceju se je odločil za duhovniški
poklic. Med letoma 1830-1834, je v Celovcu študiral teologijo. Kmalu potem, je
bil krajši čas kaplan v Pliberku in Šmohorju. Med letoma 1836-1846, je bil
kaplan in katehet mestne župnije v Celovcu. Deloval je tudi kot župnik v
Šentjakobu v Rožu (nem. Sankt Jakob im Rosenthal). Tu je leta 1848 ustanovil
svoj sloviti pevski zbor in ga nad trideset let vodil. V tem času se je veliko
družil z Andrejem in Lambertom Einspielerjem ter Antonom in Valentinom
Janežičem, ki so bili pomembni intelektualci in kulturniki. Kot zaveden
Slovenec in navdušen narodni buditelj, je zlagal v narodnem slogu in metodi
pesmi, ki so večinoma ponarodele (»En mav postojmo«, »Bratec moj predragi«, »Temna
noč bo minila«). Izboljšal, okrajšal in uglasbil je pesem »Moj dom«, ki jo je
napisal njegov prijatelj in koroški narodni buditelj Primož Košat (1819-1885).
Z naslovom »Nmau čriez jizaro, nmau čriez gmajnico«, je omenjena pesem hitro
ponarodela in postala koroška narodna himna:
»Nmav čriez jizaro,Nmav čriez gmajnico
čier je moj dragi dum
z mojo zibalo
Čier so me zibali
mamica moja,
noj prepivlali
haji, hajo
S’m pubč rasov tam,
s’m dro biv vesev
s’m še včas’h
ktiro pesem pev«.
Franc Treiber. VIR:
|
Primož Košat z ženo Marijo. VIR:
|
Srečko
Kosovel (1904-1926): »Balada«
V
Sežani se je Katarini in Antonu Kosovelu rodil sin Srečko, ki je bil verjetno
največji slovenski pesnik dvajsetega stoletja. V izjemno kratkem življenju je ustvaril
zelo obsežen opus. Ker sam ni objavil niti ene pesniške zbirke, se je zgodilo,
da več kot tisoč njegovih pesmi in še nekaj sto drugih besedil - od esejev in
razprav do pisem in dnevniških zapisov - še vedno ni bilo oblikovanih v popolno
celoto. Nekaj pesmi in drugih besedil je objavil v revijah »Dom in svet«, »Ljubljanski
Zvon«, »Mladika«, »Mladina« in »Slovan«. Leta 1922, je uredil prvo številko
literarnega lista »Lepa Vida«, zaradi
katerega je zašel v finančne dolgove, ki so ga nato pestili do smrti. Srečka
Kosovela poznamo kot melanholičnega in senzibilnega pesnika Krasa ter
socialno-revolucionarnega vizionarja z izrazito slutnjo smrti, ki je bil sicer
zavezan krajinskemu impresionizmu, ekspresionizmu, zenitizmu in
konstruktivizmu, vendar je vselej branil svojo ustvarjalno svobodo. Nekoč je
zapisal: »Rad bi povedal ljudem lepo,
dobro besedo, svetlo besedo, kakor je svetlo novembrsko sonce na Krasu. Toda
moja beseda je težka in molčeča, grenka kakor je brinova jagoda s Krasa. V njej
je trpljenje, za katero ne boste nikoli zvedeli, v njej je bolest, katere ne
morete spoznati. Moja bolečina je ponosna in molčeča in bolj nego ljudje jo
razumevajo bori na gmajni in brinjevi grmi za skalami«. V njegovi
poeziji prav posebno mesto in simbolni pomen ima brinjevka, katere žalostno
usodo je opeval v pesmi z naslovom
»Balada«:
V
jesenski tihi čas
prileti brinjevka
na Kras.
Na polju
že nikogar več ni,
le ona
preko gmajne
leti.
In samo lovec
ji sledi ...
Strel v tišino;
droben curek krvi;
brinjevka
obleži, obleži.
prileti brinjevka
na Kras.
Na polju
že nikogar več ni,
le ona
preko gmajne
leti.
In samo lovec
ji sledi ...
Strel v tišino;
droben curek krvi;
brinjevka
obleži, obleži.
Srečko Kosovel. VIR:
|
Mile Klopčič (1905-1986): »Puntarska
pesem«
V francoskem naselju L'Hôpital se je Mariji in Francetu Klopčiču rodil sin Mile, ki je bil
v Ljubljani že kot gimnazijec večkrat zaprt zaradi razširjanja komunistične
ideologije. V času med obema svetovnima vojnama je izdal dve zbirki družbeno
angažirane lirike in prevajal ruske romantične pesnike, še posebej Aleksandra
Sergejeviča Puškina (1799-1837) in Mihaila Jurjeviča Lermontova (1814-1841).
Prvo njegovo pesniško zbirko z naslovom »Plamteči okovi« so v tiskarni
zaplenili policisti Kraljevine Jugoslavije. V drugi zbirki z naslovom
»Preproste pesmi«, je prikazal težko življenje delavcev in njihovih družinskih
članov v rudarskih revirjih, predmestjih in tesnih sobicah. Leta 1937 v
drami Bratka Krefta z naslovom »Velika puntarija«, je bila objavljena ena od
njegovih najbolj znanih pesmi, znamenita »Puntarska
pesem«:
»Le
vkup, le vkup, uboga gmajna!
Heja, hejo!
Za staro pravdo zdaj bo drajna.
Heja, hejo!
Zimzelen za klobuk!
Punt naj reši nas tlačanskih muk!
Le vkup, v poslednji boj tlačani!
Heja, hejo!
Sedaj se kmečka gmajna brani!
Heja, hejo!
Puško, meč, kopje v dlan!
Za svobodo bije se tlačan!
Iz grajskih kevdrov teče vino,
Heja, Hejo!
Zažgali grofu smo graščino,
Heja, hejo!
Grad gori, grof beži,
vino teče naj, če teče kri!«
Heja, hejo!
Za staro pravdo zdaj bo drajna.
Heja, hejo!
Zimzelen za klobuk!
Punt naj reši nas tlačanskih muk!
Le vkup, v poslednji boj tlačani!
Heja, hejo!
Sedaj se kmečka gmajna brani!
Heja, hejo!
Puško, meč, kopje v dlan!
Za svobodo bije se tlačan!
Iz grajskih kevdrov teče vino,
Heja, Hejo!
Zažgali grofu smo graščino,
Heja, hejo!
Grad gori, grof beži,
vino teče naj, če teče kri!«
Mile Klopčič. VIR:
|
Karel
Destovnik Kajuh (1922-1944): »Zaplovi pesem«
V Šoštanju se je Mariji Vasletovi in Jožetu Destovniku
rodil sin Karel, ki je dobil vzdevek Kajuh po rojstnem kraju njegovega starega
očeta. Že leta 1934 je postal član Zveze komunistične mladine Jugoslavije.
Šesti razred gimnazije je moral dokončati v Mariboru, saj so ga v Celju
izključili zaradi širjenja komunistične ideologije. Prve pesmi je objavil v
glasilu »Slovenska mladina«. Od septembra leta 1941 do avgusta 1943, je živel v
Ljubljani. Kmalu po odhodu iz Ljubljane se je pridružil slovenskim partizanom
in postal vodja kulturniške skupine XIV. divizije. 21.7. 1953 mu je bil
posthumno podeljen red narodnega heroja Titove Jugoslavije. Prav njemu
pripisujejo avtorstvo ene od najlepših slovenskih partizanskih pesmi, ki je
sicer znana pod naslovoma »Zaplovi pesem« in »Pesem XIV. divizije«:
»Zaplovi pesem borb
in zmage preko gmajn, gora,
zaplovi pesem divizije Štirinajste v svet,
ponesi Tomšiča, duh Šercerja, duh Bračiča
po vsej slovenski zemlji in prekali z njim srca.
zaplovi pesem divizije Štirinajste v svet,
ponesi Tomšiča, duh Šercerja, duh Bračiča
po vsej slovenski zemlji in prekali z njim srca.
V borbo,
Štirinajsta, juriš!
naj se razlega prek sveta!
Dvignimo puške in naprej junaško
vsi za komandantom v boj. Naprej!
naj se razlega prek sveta!
Dvignimo puške in naprej junaško
vsi za komandantom v boj. Naprej!
Ko domovina vstane
iz trpljenja in gorja,
takrat bo Štirinajsta zmagovito stopala,
takrat med prvimi bo stala v vrsti divizij,
ki so borile se za boljše in srečnejše dni«.
takrat bo Štirinajsta zmagovito stopala,
takrat med prvimi bo stala v vrsti divizij,
ki so borile se za boljše in srečnejše dni«.
Karel Destovnik Kajuh na Paškem Kozjeku 16.2. 1944. VIR:
|
Štirinajsta divizija pri cerkvi Svetega Boštjana v vasi Radež nad Zidanim Mostom 12.2. 1944. VIR:
|
Gmajna kot skupna vaška posest
Gmajna je občeslovenski izraz za po obliki in vsebini
določeno posestno obliko, ki s svojimi koreninami sega celo do prazgodovinske
plemenske ureditve, nastanka prvih vasi in razdelitve zemljiških posesti. Že v
zgodnjem srednjem veku, je bila gmajna sinonim za skupne vaške pašnike in
gozdove. V Istri se je namesto besede gmajna uporabljala beseda komunela, ki je
nastala od latinske besede »communis« v pomenu skupen, javen. Zaradi različnih
krajevnih šeg in navad vezanih za pašo, košnjo, gojenje kulturnih rastlin in
rabo lesa, je bila gmajna zelo pogosto predmet sporov med fevdalci in njihovimi
podložniki. Od konca fevdalne dobe se je pomen te besede zožil zgolj na pašnike
predvsem zaradi pašništva kot najstarejše oblike živinoreje. Pravica do uporabe skupnih vaških posesti oziroma gmajn
se je imenovala jus in sicer po latinski besedi »ius« v pomenu pravica, pravo.
Jus je bil enak za vse, ob dedovanju pa se je prenesel na dediča, ki se je
imenoval jusant ali jusar. V primeru, če je bila kmetija razdeljena na več
dedičev, je jus pripadel samo enemu. Za vse ostale dediče in še posebej za
tujce, je bila pravica do jusa plačljiva. Ponekod nakup jusa sploh ni bil
mogoč. Kot glavno značilnost gmajne je torej mogoče
izpostaviti skupno uporabo. Vaška skupnost, ki je imela na gmajni celo vrsto
gospodarskih interesov se je imenovala soseska. Beseda srenja je sopomenka za
sosesko in sestanek vseh gospodarjev soseske. V dvajsetem stoletju so se
soseske preoblikovale v agrarne skupnosti. Leta 1947 in leta 1965 na ozemlju
nekdanje Titove Jugoslavije sta soseske odpravila Zakon o agrarnih skupnostih
in Zakon o razpolaganju s premoženjem bivših agrarnih skupnosti. Leta 1994, je
državni zbor Republike Slovenije sprejel Zakon o ponovni vzpostavitvi agrarnih
skupnosti ter vrnitvi njihovega premoženja in pravic. S tem so bile dane
možnosti, da se kot kulturna dediščina ohrani tudi prastara oblika skupnega
lastništva in gospodarjenja z zemljo, ki se imenuje gmajna.
Na gmajni je bila zgrajena tudi rojstna hiša pisatelja Josipa Jurčiča (1844-1881).VIR: http://www.ivan.sivec.net/biografski_romani/neznani_znanci.php |
Črednik na gmajni
Pašništvo na gmajni je bilo od vasi do vasi različno
organizirano. Skorajda vsaka vas je imela svojega skupnega pastirja oziroma
črednika, ki so mu pri delu pomagali poganjači med katerimi pa so bili pogosto
tudi otroci. Črednik je bil večinoma starejši moški. Čeprav so bili zadnji
čredniki dokumentirani v petdesetih in šestdesetih letih dvajsetega stoletja,
je ponekod še vedno zelo živ spomin nanje ter njihove trombe in rogove s
katerimi so oznanjali odhod živine na pašo. V strokovni literaturi je mogoče najti številne, zelo
zanimive podatke o črednikih in njihovih čredah govedi, konjev, koz, ovac in
prašičev, ki so kot žive reke hitele proti gmajni. Po sklenitvi pogodbe med
črednikom in vaščani, je za črednikovo prehrano in bivanje moral skrbeti vsak
gospodar in sicer toliko dni kolikor je bilo živine pri njegovi hiši. Za živino
se je pašna sezona pričela navadno v pomladnih mesecih, večinoma
štiriindvajsetega aprila (Jurjevo) in se končala v pozni jeseni, večinoma
prvega novembra (Vsi sveti). Nekateri čredniki, so pašo zavlekli v zimski čas,
tudi do prvega snega. Sicer pa sta bila začetek in konec paše skorajda povsem
odvisna od zalog zimske krme. V sušnih letih, ko je primanjkovalo sena in
drugih krmil, so čredniki poskrbeli, da je bila živina na paši že zelo zgodaj
spomladi. V poletnih mesecih, sta bila vročina in mrčes poglavitna razloga, da
je bil delovni dan črednikov razdeljen na jutranji in večerni pašni obhod. Da
so se izognili najhujši pripeki v dopoldanskem času, so pasli na zahodnem delu
gmajne, popoldne pa na vzhodnem. V opoldanskem času, ko je bila vročina
najhujša in je živina počivala v hlevih, so si čas za počitek vzeli tudi
čredniki. Za napajanje živine so imeli v vsaki vasi enega ali več kalov oziroma
plitvih kotanj z neprepustnim dnom, ki so zadrževale vodo. Navadno so jih
naredili ob poteh, ki so vodile na gmajno. Tako kot gmajne tudi kali so bili
pomembni za družabno življenje, saj so se v vseh letnih časih v njihovi
neposredni bližini izmenjevale novice in tkale vezi med vaščani. Da bi se
zaščitili pred soncem, dežjem in mrzlimi vetrovi na gmajnah, so si čredniki
zgradili zavetišča. V Istri in na Krasu so to bile majhne kamnite hiše s svodom
- velbom. Številne med njimi, so še vedno v precej dobrem stanju in spominjajo
na čas, ko je bilo mogoče na gmajnah videti črednike in njihove črede.
Črednik na gmajni (Kostanjevica, leta 1956).VIR: http://www.etno-muzej.si/sl/spletne-zbirke/delovna-obleka-in-delovne-uniforme/f0000013302 |
Pastirska hiška na kraški gmajni. VIR: http://natecajkraskahisa.blogspot.com/2012/08/stare-kraske-igre.html |
Kal Globočaj pri Brestovici pri Povirju. VIR:
|
Šege in navade na
gmajni: spletanje venčkov Svetega Ivana
Ker so na gmajni kmetje našli skorajda vse, kar so
potrebovali za svoje preživetje, je povsem razumljivo, da so s kmečkimi
opravili (pašo, košnjo, gojenjem kulturnih rastlin, nabiranjem gozdnih plodov
in zelišč ter rabo lesa in kamna) povezane različne šege in navade. Med
najzanimivejše, je vsekakor mogoče uvrstiti tudi pastirske igre. Vse te šege in
navade so v preteklih stoletjih počasi tonile v pozabo, zato jih je danes
mogoče raziskovati večinoma v starih spisih. Tako so na primer sredi
šestnajstega stoletja na Kranjskem na gmajnskih krčevinah pridelano žito kmetje
želi in pospravljali ponoči oziroma pri luninem svitu, da bi od njega ne dajali
desetine ali da bi pustili za desetino le tisto klasje, ki ga je pohodila
živina. Nekatere šege in navade imajo izvor v krščanskem izročilu. Mednje sodi
tudi češčenje kmečke zavetnice Svete Notburge. Namreč, v neposredni bližini
gmajn, je bilo dokumentirano več cerkvah in oltarjev posvečenih Sveti Notburgi.
Zanimivo je, da je bila cerkev Svetega Mohorja in Fortunata v Grobljah pri
kraju Rodica v osemnajstem stoletju na Kranjskem najpomembnejše središče
češčenja Svete Notburge. Na gmajni so kmetje častili tudi
Svetega Janeza Krstnika oziroma Svetega Ivana, saj je več vasi na Krasu znanih
po tako imenovanih venčkih Svetega Ivana. Gre pravzaprav za venčke spletene iz
različnih rastlin nabranih na gmajni na kresni večer (23. junij), ki so bili na kresni dan oziroma pred godom Svetega Ivana
(24. junij) obešeni na hišnih
vratih ter so vse do naslednjega kresnega dne pred nesrečami varovali
ljudi in njihove domove. Ta šega je v zelo tesni zvezi s starodavnim ljudskim
verovanjem v magično in zdravilno moč rastlin, ki naj bi prišla še posebej do
izraza v času poletnega sončnega obrata oziroma kresne noči kot praznika staroslovanskega
sončnega božanstva Kresnika in krščanskega svetnika Janeza Krstnika. Venčki so
sicer dobili ime po glavni in po izročilu celo edini sestavini, ostri homulici (lat. Sedum acre), ki je na Krasu znana tudi
kot roža sv. Ivana, rumeni križec, kresničnik in mah. Osnovo za venčke
predstavljajo obroči iz sušenih vrbovih vej in srobota. Posebej je potrebno poudariti, da star venček ni bil povsem zavržen niti takrat, ko je bil na hišna vrata
obešen nov venček, saj ga je na božični večer gospodar hiše dal v posodo z
ogljem in z njim pokadil po vseh prostorih. Zanimivo je, da je gospodar hiše s
svetoivanskim cvetjem pokadil kravo, ki je med molžo brcala in je ni bilo
mogoče pomolsti. Z venčki Svetega Ivana so bile povezane tudi nekatere druge
šege in navade. Znano je, denimo, da je del venčka postal celo kakšen rdeč
cvet, če je v hiši živelo dekle godno za možitev. Tiste cvetove, ki so ostali
od venčkov Svetega Ivana, so ljudje namakali v vodi in se z njo umili, saj naj
bi imela lepotilni učinek.
Venček Svetega Ivana na vratih hiše v Štanjelu. VIR: |
Gmajna
v slovenski likovni umetnosti
Kmečki upori in gmajna kot skupna zemljiška posest, so
bili obravnavani tudi v delih pod katerimi so se podpisali številni slovenski
likovni umetniki: Ferdo Vesel (1861-1946), Ivan Grohar (1867-1911), Hinko
Smrekar (1883-1942), Tine Kos (1894-1979), Gojmir Anton Kos (1896-1970), Ivan Čargo (1898-1958), Franjo
Stiplovšek (1898-1963), Miha Maleš (1903-1987), Ljubo Ravnikar (1905-1973),
Boris Kobe (1905-1981), Franjo Kosovel (1906-1990), Lojze Spacal (1907-2000),
Slavko Pengov (1908-1996), Karel Putrih (1910-1959), Zdenko Kalin (1911-1990),
Marij Pregelj (1913-1967), Vito Globočnik (1920-1946), Stojan Batič (rojen leta
1925), Ivan Seljak Čopič (1927-1990), Milan Bizovičar (1927-2006), Ančka Gošnik
Godec (rojena leta 1927), Vladimir Braco Mušič (1930-2014), Janko Kastelic
(rojen leta 1953), Pavel Hrovatin (rojen leta 1954) in Štefan Turk (rojen leta
1974). Razumljivo je, da je večje število teh likovnih del
nastalo v času obstoja Titove Jugoslavije, saj je leta 1951 politik Edvard
Kardelj (1910-1979) zapisal stavek: »Po vztrajnosti in heroizmu, ki ga je
pokazalo naše ljudstvo, se da s tem desetletjem (1941-1951) primerjati samo še
eno obdobje v slovenski zgodovini, obdobje velikih slovenskih kmečkih vojn in
uporov v XV., XVI. in XVII. stoletju, a zlasti velika slovenska kmečka vojna
1514-1515, ki je prav tako kakor ljudska revolucija 1941-1945 mobilizirala vse
slovensko ljudstvo in vse slovenske dežele«. Dejstvo je tudi, da je leta 1953
(ob šestdeseti letnici »Slovenske planinske zveze«) na gmajni ob cesti
Trenta-Vršič postavljeno spominsko obeležje znamenitemu planincu Juliusu Kugyju
(1858-1944), ki sta ga ustvarila kipar Jakob Savinšek (1922-1961) in arhitekt
Boris Kobe. Med najbolj znana likovna dela v katerih so bili
obravnavani kmečki upori in gmajna kot skupna zemljiška posest, je mogoče
uvrstiti Groharjevo sliko »Črednik«, Kalinov kip »Pastirček«, Kosovelov
spominski steber na bazovski gmajni in Pengovovo fresko »Zgodovina
Slovencev od naselitve do danes«. Ta dela želim tukaj posebej
predstaviti.
Lojze Spacal (1907-2000): Idila na gmajni. VIR:
|
Lojze Spacal (1907-2000): Konji na gmajni. VIR: |
Stojan Batič (rojen leta 1925): Spominsko obeležje slovenskim kmečkim uporom na ljubljanskem grajskem griču. VIR:
|
Ivan Grohar (1867-1911): »Črednik«
V nekdanjem župnišču v Spodnji Sorici se je materi Neži
in očetu Andreju Groharju rodil sin Ivan, ki je odraščal v okolju znanem po
domači obrti ter slikanju na panjske končnice in na steklo.Tudi Ivana je zelo
zanimalo slikanje, vendar se mu zaradi revščine ni mogel posvetiti. Po končani
ljudski šoli si je namreč služil vsakdanji kruh, kot hlapec pri kmetih v Davči.
Leta 1888, je Ivanovo nadarjenost ter željo po slikanju opazil soriški župnik
Anton Jamnik in mu priskrbel vajeništvo pri kranjskem cerkvenem slikarju Matiji
Bradaška (1852-1915). Kmalu potem, je kot vajenec delal tudi v zagrebškem
ateljeju slikarja Spiridona Milanesi. Med letoma 1892-1894, je s pomočjo
štipendije ljubljanskega Deželnega odbora Vojvodine Kranjske študiral na graški
Deželni risarski šoli. Leta 1895 v Münchnu v tamkajšnjih muzejih, je kopiral
starejše slike in obiskoval razstave. Leta 1896 v Škofji Loki si je uredil
atelje. Med letoma 1897-1899, je spoznal slovenske slikarje Riharda Jakopiča (1869-1943),
Matijo Jama (1872-1947) in Mateja Sternena (1870-1949) s katerimi je leta 1904
ustanovil umetniški klub »Sava«. Istega leta na razstavi v dunajski Miethkejevi
galeriji, je doživel prvi veliki uspeh. Pozneje je svoje slike razstavljal tudi
v Beogradu, Berlinu, Krakovu, Londonu, Sofiji, Trstu in Varšavi. Kljub temu, se
je do konca življenja soočal s finančnimi dolgovi. Njegove slike (»Grabljice«,
»Macesen«, »Pod Koprivnikom«, »Pomlad«, »Rafolško polje«, »Sejalec« in »Škofja
Loka v snegu«) imajo za kulturno izročilo Slovencev izredno velik pomen, saj
jih sprejemajo kot podobe domovine. Ivan Grohar je bil eden od štirih slovenskih
impresionistov: mistični vizionar ter pravi poet kmečkega življenja in
slovenske krajine. Ena od njegovih zadnjih velikih slik »Črednik« je ostala
nedokončana. Začel jo je ustvarjati leta 1910 oziroma le nekaj mesecev pred
svojo smrtjo. V bistvu je preslikal lastno sliko »Za vasjo«, ki je bila leta
1906 na razstavi v bolgarski prestolnici Sofija. Kakor koli že, na sliki
»Črednik« vidimo figuro črednika oziroma pastirja in veliko čredo ovac, ki se
pasejo na gmajni. Gre za likovni motiv, ki ne potrebuje posebne literarne
razlage. Od nadzemeljske luči obsijani črednik ni samo mistična vizija
Pastirja: v njem je mogoče videti tudi poveličevanje Groharjeve lastne mladosti
in njegov pravi duhovni avtoportret, saj je mladostna leta preživel kot pastir.
Zaradi poudarjenega simboličnega pomena se slika »Črednik« močno razlikuje od
vseh drugih njegovih slik. Razumljivo je, da tudi nekatere druge njegove slike dišijo po gmajni.
Ivan Grohar. VIR:
|
Ivan Grohar: Črednik. VIR:
|
Zdenko
Kalin (1911-1990): »Pastirček«
V Solkanu pri Gorici se je Hedviki Žvokelj in Tomažu
Kalinu rodil sin Zdenko, ki je pri izbiri življenjskega poklica sledil
starejšemu bratu, kiparju Borisu. Leta 1934, je namreč na zagrebški Akademiji
za upodabljajočo umetnost zaključil študij kiparstva. Tri leta pozneje, je bil
med ustanovitelji umetniške skupine »Neodvisni«. Hitro se je uveljavil kot
izvrsten portretist otrok in mojster spomeniške plastike. Njegov kiparski opus,
je močno zaznamoval odpor do nekaterih modernističnih smeri v umetnosti, ki so
se pojavile v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja. Leta 1959, je s
svojimi v bron odlitimi kipi okrasil del portala ljubljanske palače Ljudske
skupščine (današnji Državni zbor): pri tem projektu sta sodelovala tudi
arhitekt Vinko Glanz (1902-1977) in kipar Karel Putrih (1910-1959). Zdenko
Kalin je bil zelo aktiven tudi kot pedagog, saj je trideset let delal kot
profesor na ljubljanski Akademiji za upodabljajočo umetnost. Leta 1942, je ustvaril stoštirideset centimetrov visok
mavčni kip oziroma celopostavni deški akt »Pastirček«, ki je znan tudi pod
imenom »Deček s piščalko«. 1.5. 1946 v bližini otroškega igrišča v ljubljanskem
parku Tivoli, je bil postavljen bronasti odlitek tega kipa, ki je sicer nastal
po živem modelu, zgodnjem adolescentu in Kalinovem sorodniku Radovanu
Andrejčiču. Kmalu potem, je bil Pastirček vključen vključen v kiparsko zbirko
ljubljanske Moderne galerije in sprejet v v kanon slovenskega modernega
kiparstva. Dobil je tudi status dela, ki ustreza estetskim pričakovanjem
najvišjih političnih predstavnikov Titove Jugoslavije, saj je bil vključen v
opremo protokolarnega objekta na gradu Brdo pri Kranju. Kalinov pastirček igra
na piščalko in na ta način k sebi vabi ovce, ki se pasejo na gmajni. V njem
utripa živa kmečka tradicija. Gre za enega od najbolj znanih slovenskih kipov
sploh, saj se je kot simbol mladostne odporne moči naroda pojavil 23.6. 1957 v
znameniti uvodni špici za prvo slovensko televizijsko oddajo z naslovom
»Televizija prihaja«, ki jo je posnel Milan Kumar (1913-1991). 15.5. 1991 v
Ljubljani pred stavbo Radiotelevizije Slovenija, je bil postavljen zadnji od
petih bronastih odlitkov tega kipa. Pastirček je sicer delo po naravi z značilnim odločnim
prelomom s pasivnostjo in anonimnostjo akta. Sam kipar ga je predstavil z
besedami: »Upodabljam svet, kakršnega si želim, da bi bil: lep, dober,
človeški, strpen. Moji kipi otrok ga izražajo...«.
Zdenko Kalin. VIR:
|
Zdenko Kalin: Pastirček. VIR:
|
Franjo Kosovel (1906-1990):
»Spominski steber na bazovski gmajni«
V Trstu se je Josipini Persič in Francu Kosovelu rodil
sin Franjo, ki je leta 1926 diplomiral na gradbenem oddelku ljubljanske Višje
tehnične šole. Kmalu potem, ko je leta 1930 in leta 1931 v Milanu delal načrte
za renesančno in baročno pohištvo, je dobil novo službo v Trstu v arhitekturnem
biroju »Stuard«, katerega lastnik je bil arhitekt Gustavo Pulitzer Finali
(1887-1967). V tem arhitekturnem biroju, je sodeloval pri opremljanju notranjih
prostorov vojaških ladij in velikih potniških ladij, ki so bile večinoma last
družb Cosulich, Italia in Lloyd. Leta 1937 se je še posebej izkazal pri
opremljanju italijanske vojaške ladje »Vittorio Veneto« in norveške potniške
ladje »Vega«. Leta 1939, je skupaj z arhitektoma Zorkom Lahom in Henrikom
Ukmarjem prevzel arhitekturni biro »Stuard«, saj se je arhitekt Gustavo
Pulitzer Finali preselil v Združene Države Amerike. Prav v tem času, je skupaj
z že omenjenima arhitektoma delal tudi za jugoslovansko kraljevsko družino Karađorđević:
opremil je ladjo »Galeb« in naredil nekaj načrtov za hiše in vile. Pri izdelavi
načrta za rudarsko naselje Raša pri Labinu mu je pomagal arhitekt Zorko Lah. V
mesecu marcu leta 1944, zaradi sodelovanja z organizacijo »Osvobodilna fronta
slovenskega naroda«, je bil zaprt in odpeljan na prisilno delo v avstrijsko
mesto Linz. Po koncu Druge svetovne vojne, je opremljal knjige in prostore v
javnih ustanovah ter delal načrte za hiše, nagrobnike in spominska obeležja.
Leta 1947, je bil med ustanovitelji slovenske »Narodne in študijske knjižnice«
v Trstu. Od leta 1954 do upokojitve leta 1974, je učil risanje na slovenskih
srednjih šolah na današnjem italijanskem ozemlju. Njegovo najbolj znano delo je prav gotovo spominski
steber v Bazovici pri Trstu oziroma na vojaškem strelišču na bazovski gmajni,
ki je bilo postavljeno 9.9. 1945 na mestu kjer so italijanski fašisti 6.9. 1930
ob 5. uri in 43 minut ustrelili štiri člane podtalne organizacije »TIGR«, Ferda
Bidovca (1908-1930), Frana Marušiča (1906-1930), Zvonimirja Miloša (1903-1930)
in Alojza Valenčiča (1896-1930). Gradnjo tega stebra, ki je sicer petnajst let
mlajši od spominskih obeležij bazoviškim žrtvam v Kranju in v Ljubljani, je omogočil v mesecu juliju leta 1945
ustanovljeni »Odbor za proslavo bazoviških žrtev«. Gre pravzaprav za okoli
štiri metre visok in z vseh strani grobo obdelan kamnit steber z bazo, ki stoji
na nizkem betonskem podstavku. Glavni okras stebra so štiri zidakom podobne
plošče z vklesanimi priimki prvih antifašistov v Evropi, ki so izvedli atentat na
uredništvo tržaškega časopisa »Il
Popolo di Trieste«. Vsako leto oziroma vsako prvo nedeljo po šestem
septembru, je pred tem stebrom na bazovski gmajni spominska svečanost.
Lojze Spacal (1907-2000): Bazoviške žrtve 1944. VIR: http://www.spacal.net/razstave/razstave_2b.php?arhiv=1&stalna=1&razstava=000&sifra=00049&lang=slo |
FranjoKosovel: Spominsko obeležje na bazovski gmajni. VIR:
|
Slavko Pengov (1908-1966): »Zgodovina Slovencev od naselitve do danes«
Slavko Pengov je bil že v zgodnjem otroštvu usmerjen na
umetniško pot, saj je v Ljubljani njegov oče Ivan imel podobarsko delavnico. V
času, ko se je šolal na ljubljanski realki je obiskoval tudi umetniško šolo
»Probuda«. Leta 1926, je vpisal študij slikarstva na zagrebški Akademiji
upodabljajočih umetnosti. Med letoma 1929-1931, je študiral tudi na dunajski Akademiji
upodabljajočih umetnosti. V tridesetih letih 20. stoletja se je uveljavil kot
odličen freskant. Do začetka Druge svetovne vojne, je namreč naslikal freske v
cerkvah na Bledu, v Domžalah, v Kočevju, na ljubljanskih Žalah, pri Malinski na
otoku Krku in v Škofji Loki. Po Drugi svetovni vojni, je delal kot profesor na
ljubljanski Akademiji upodabljajočih umetnosti. V tem času, je postal
najpomembnejši predstavnik socrealizma na Slovenskem in tako so cerkvene
naročnike njegovih del zamenjali voditelji socialistične revolucije. O tem
pričajo tudi freske v Beogradu, na Bledu, v Gorici, v Ljubljani in v Tržiču. Umetniški
opus Slavka Pengova je izredno obsežen. Vsa njegova dela (freske, knjižne
ilustracije, mozaiki, risbe in slike), so realistična s pretehtanimi
kompozicijami ter značilnimi plastično modeliranimi figurami in predmeti.
Nasproti si stojita predvsem religiozni lirizem v predvojnih umetninah in
strogi slog s patetiko prežetih povojnih umetnin. Njegovo najbolj znano delo je 67,4 metre dolga in 1,4
metre visoka freska z naslovom »Zgodovina Slovencev od naselitve
do danes«, ki je nastala leta 1958 v predverju velike dvorane v
ljubljanski palači Ljudske skupščine (današnji Državni zbor). Ta freska v
časovnem traku prikazuje zgodovino Slovencev. Naslikal jo je na svežem ometu:
izjema so le nekateri manjši deli naslikani na suhem ometu. Pet mesecev je
potreboval samo za neposredno delo na stenah. Za izbiro prizorov na freski, so
sicer poskrbeli najvišji politični predstavniki Titove Jugoslavije. Med njimi
je tudi prizor na katerem vidimo kmete v belih oblačilih, ki se bojujejo za
staro pravdo, mučeniško smrt Matije Gubca (1538-1573) v Zagrebu ter usmrtitve
drugih kmetov in vodij kmečkega upora. Leta 2000 je bil odstranjen kasetiran strop v preddverju
velike dvorane Državnega zbora. Novi strop je bil postavljen približno tri
centimetre nižje in je povsem zakril zgornji rob freske Slavka Pengova na
katerem so poleg znamenitega gesla pisatelja Ivana Cankarja »Narod si bo sodbo
pisal sam« tudi glave nekaterih upodobljencev in kmečkih puntarjev. Zgornji del
freske je ostal zakrit tudi po večjem projektu, ki so ga leta 2010 izpeljali
strokovnjaki iz ljubljanskega »Zavoda za varstvo kulturne dediščine« in »Restavratorskega
centra«.
Slavko Pengov: Del freske »Zgodovina Slovencev od naselitve
do danes«: uporni kmetje. VIR:
|
Viri & Literatura
Milan KARANOVIĆ, Pounje u
Bosanskoj Krajini, Beograd 1925.
Milko KOS, Iz metliškega
mestnega arhiva, Etnolog 10/11,
Ljubljana 1937-1939, pp. 25-29.
Joža MAHNIČ, Zapiski o
Srečku Kosovelu, Jezik in slovstvo 4/2, Ljubljana 1958, pp. 33-37.
Bogo GRAFENAUER, Kmečki upori na Slovenskem, Ljubljana
1962.
Josip
ADAMČEK, Nemiri na posjedima topuske opatije sredinom XVI stoljeća, Historijski zbornik XXI-XXII, Zagreb
1968-1969, pp. 283-308.
Emilijan
CEVC, Kmečki upori v slovenski likovni umetnosti, Zbornik: Kmečki upori v slovenski umetnosti, Ljubljana 1974.
Emil
CESAR, Karel Destovnik Kajuh,
Ljubljana 1979.
Tomaž
BREJC, Slovenski impresionisti in
evropsko slikarstvo, Ljubljana 1982.
Igor
KRAJNC, Zdenko Kalin (1911-1990): http://www.mg-lj.si/node/462
Marko
JESENŠEK , Trubarjev gmajn jezik kot osnova za prvo slovensko književno normo: http://www.academia.edu/1273040/Trubarjev_gmajn_jezik_kot_osnova_za_prvo_slovensko_knji_no_normo
Bogdan
MACAROL, Kraška gmajna-srednjeveški relikt http://civilnainiciativakras.com/node/233
Vili
KERČMAR-Jana KERČMAR, Evangeličanska
cerkev na Slovenskem, Murska Sobota 1995.
Branko ĐAKOVIĆ, Čorda-srida-pored, Studia ethnologica Croatica 6/1, Zagreb 1995, pp. 21-47.
Sergij VILFAN, Zgodovinska
pravotvornost in Slovenci, Ljubljana 1996.
Franci
PETEK - Mimi URBANC, Skupna zemljišča v Sloveniji, Geografski vestnik 79-2,
Ljubljana 2007, str. 41-62.
Boris
GOLEC, Primož Trubar. Prispevki k življenjepisu: http://ezb.ijs.si/fedora/get/ezmono:ptz/VIEW/
Anton VELUŠČEK, Koliščarska naselbina Stare gmajne pri
Verdu, Zbornik: Koliščarska naselbina
Stare gmajne in njen čas: Ljubljansko barje v 2. polovici 4. tisočletja pr. Kr.
(urednik Anton Velušček), Ljubljana 2009, pp. 49-121.
Iztok ILICH, Varuhi izročila : naša kulturna dediščina v
dobrih rokah, Celovec 2014.
Martina VOVK, Freska Zgodovina Slovencev od naselitve
do danes: http://www.dz-rs.si/wps/portal/Home/ODrzavnemZboru/Umetnost/Freska
Ni komentarjev:
Objavite komentar