O USKOCIMA IZ VELIKE KLADUŠE I OKOLNIH MJESTA KOJI SU 1736. GODINE OPLJAČKALI CISTERCITSKI SAMOSTAN U SLOVENSKOM NASELJU KOSTANJEVICA NA KRKI
U naslovu stare bosanske narodne pjesme
»Kad ja pođoh sa Skokova doli« spomenuto je ime sela Skokovi koje se inače nalazi
u srcu Cazinske ili Ljute Krajine: na putu koji povezuje naselja Velika Kladuša
i Cazin. Na žalost, jako malo današnjih stanovnika Velike Kladuše i Cazina zna
da se u imenu spomenutog sela kriju ljudi koji su nakon propasti srednjovjekovne
Kraljevine Bosne stoljećima živjeli na međi Osmanskog i Habsburškog Carstva, te
Republike Venecije poznatoj i kao Vojna Krajina (njem. Militärgrenze). U literaturi su
ti ljudi spomenuti kao uskoci, a to svoje ime dobili su po vrlo čestim
selidbama odnosno po doslovnom »uskakanju« na određeni teritorij. Njihov
teritorij bila je dakle i Cazinska odnosno Ljuta Krajina, a suvremenici su im
bili Mustaj-beg Lički, te Mujo Hrnjica i njegova braća. Već na temelju samo tih
činjenica može se zaključiti da su Ljuti Krajišnici sasvim zaboravili na svoje
slavne pretke. Doduše, istina je da su oni bolje obrazovani među njima obično
znali reći kako je ispjevano jako puno
pjesama u kojima su kao junaci s velikim blagom divinizirani uskoci Ivan
Lenković, Petar Kružić, Stojan Janković, Janko Mitrović i Ivo Senjanin. Nekima od njih poznato je čak i to da su uskoci u stvari
jedva sastavljali kraj s krajem, jer su radili za male pare, tako da im je
pljačkanje za vlastiti račun bio najbolji način da prežive.
Na žalost, uskoci su bili prilično površno
obrađeni i u stručnoj literaturi. O tome na svojevrstan način svjedoči i
činjenica da su ih neki istraživači predstavili većinom kao pravoslavne
hrišćane, a neki većinom kao rimokatolike. Da i ne spominjem njihove različite teorije
o uskocima kao vlaškom stanovništvu odnosno Vlasima. Da su bili uskoci zaista velika
stranica u povijesti Južnih Slavena pokazuje i tzv. »Uskočki« rat (1615-1617) između
Republike Venecije i Habsburškog Carstva, koji je počeo nakon što su uskoci
ubili venecijanskog admirala Christofora Veniera. Taj rat završen je inače potpisivanjem
mirovnog ugovora u Madridu.
Neposredno nakon potpisivanja
madridskog mirovnog ugovora uskoci iz Senja bili su raseljeni u okolinu Otočca
i Žumberka, koji je danas na hrvatsko-slovenskoj državnoj granici. Naravno, brojni uskoci
živjeli su i na današnjem teritoriju Republike Slovenije.
Pripremajući
materijale za jednu likovnu izložbu u Sloveniji u članku uglednog slovenskog povjesničara Jože
Mlinariča (rođen 1935. godine) objavljenom pod naslovom »NAPAD USKOKOV NA KOSTANJEVIŠKO
CISTERCO LETA 1736« u 27. broju ljubljanske
revije KRONIKA - ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO našao sam vrlo zanimljivu priču o uskocima odnosno o razbojnicima
koji su u nedjelju 29.7. 1736. godine temeljito opljačkali slavni cistercitski samostan
u Kostanjevici na Krki u Sloveniji, te pri tom ranili i ubili više ljudi. Najstariji sačuvani izvještaj o napadu uskoka na samostan
djelo je tadašnjeg samostanskog opata Rudolfa Kušlana: on je o tome pisao u
pismu reinskom opatu Placidu (to pismo je poslano iz Ljubljane 2.8. 1736.
godine). Priča o pljački samostana je
zanimljiva i zato što je na temelju opsežne potjere za pljačkašima koja je inače
išla sve do rijeka Gline i Glinice ustanovljeno je da se radi o većoj grupi (od
25 do 100) uskoka i razbojnika većinom s područja Velike Kladuše i okolnih
naselja, a da su im harambaše odnosno vođe bili Janko Medić, Petar Carovich,
Malin Bojanovich, Milin Bojanovich, te Hasan Bisich i Harass Jurich koji su
spomenuti i kao Turci. Posebno je interesantno to da su iz Velike Kladuše i glavne
harambaše, te da su neki od njih bili i muslimani. Osim toga, neki Medići i
danas žive na području mjesne zajednice Glinica i općine Velika Kladuša.
Izgleda da je bio u
potjeri za uskocima uhvaćen, a kasnije i ubijen njihov harambaša Hasan Bisich. Naime,
opat cistercitskog samostana u Kostanjevici na Krki Aleksander Taufferer (1737—1760) je iznad
glavnog ulaza u samostan (smješten je između dvije velike kule) kod uglednog slikara
Franca Jelovšeka (1700-1764) 1737. godine naručio veliku fresku na kojoj
dominira lik Djevice Marije. Iznad Marijine glave nalazi se latinski kronogram »ECCE
IANVA COELI ION FVRES NEC VALLACHI NEQVE LATRONES AST IVSTI INTRABVNT IN EAM« (prijevod:
Gledajte vrata nebeska kroz koja neće stupiti ni kradljivci, ni Vlasi, ni
razbojnici, već samo pravedni.) Ispod lika Djevice Marije naslikan je i goli dželat sa odrezanom glavom nekog Turčina. Da dželat u ruci drži baš
glavu harambaše Hasana Bisića vidi se iz izvještaja grofa i kranjskog
zemaljskog vicedoma Henrika Orzona, sastavljenog inače 7.5. 1745. godine. U tome
izvještaju Henrik Orzon je žestoko kritikovao građevinske radove opata
Aleksandra Taufferera, te čak tvrdio da su bili zbog zlodjela Hasana Bisicha
osramoćeni svi uskoci odnosno Vlasi. Iz izvještaja vicedoma Henrika Orzona
jasno vidi se i to da su odnosi između žumberačkih uskoka i predstavnika
cistercitskog samostana u Kostanjevici na Krki bili vrlo zategnuti još od
vremena naseljavanja uskoka u 16. stoljeću, kad su uskoci preuzeli 107 samostanskih
posjeda, te tako samostanu oduzeli prihode u visini oko hiljadu zlatnih dinara.
I te podatke je objavio Jože Mlinarič.
IZVOR: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Kostanjevica-grad-samostan-1.JPG |
Na temelju svih ovdje predstavljenih
činjenica ovdje želim još samo postaviti pitanje da li je žumberačko selo
Bojanci (Republika Slovenija) dobilo ime po selu Bojna, koje se nalazi na bosansko-hrvatskoj
državnoj granici, a pripada općinama Velika Kladuša i Glina? Uvjeren sam da će
odgovor na to pitanje vrlo brzo ponuditi novi podaci o uskocima iz Velike Kladuše
i okolnih naselja.
Ni komentarjev:
Objavite komentar