ARHITEKT JOŽE PLEČNIK V MESTU JAJCE
Ob Dnevu generala Rudolfa Maistra in petdeseti
letnici smrti frančiškana Josipa Markušića
Letos spomladi se mi je oglasil kolega
dr. Primož Lampič in me prosil naj mu pomagam pri iskanju oziroma zbiranju literature
za en njegov članek. Potreboval je podatke o znameniti, sicer nedatirani dvonadstropni
kripti v bosenskem mestu Jajce, popularno poimenovani Katakombe. Kolikor se da
hitro sem se odzval, da bi mu ustregel. Bil je zadovoljen z gradivom, ki sem mu
ga v nekaj dneh poslal, zato mi je obljubil, da se bo spet oglasil, ko bo
njegov članek objavljen. To se je tudi zgodilo, saj sem v začetku meseca
septembra dobil v roke njegov že omenjeni (v reviji »SLO časi, kraji, ljudje«
objavljen) članek z naslovom: »Plečnikov načrt za Maistrovo grobnico:
spregledana simbolika«. Ta članek sem še isti dan prebral.
Del dvonadstropne kripte v mestu Jajce VIR: http://www.agencija-jajce.ba/tr/vijestin/1240-1240-1008-o-katakombama-u-jajcu |
Jože Plečnik VIR: https://www.dnevnik.si/1042758807
|
Rudolf Maister VIR: https://www.muzej-kamnik-on.net/en/locations/rudolf-maisters-birthplace/rudolf-maisters-life/ |
V njem osrednje mesto ima trditev, da novembra leta 1938
datirani drugi načrt arhitekta Jožeta Plečnika (1872-1957) za grobnico generala
Rudolfa Maistra (1874-1934) malce spominja na Katakombe v mestu
Jajce. To se zelo lepo vidi tudi v teh dveh njegovih stavkih: »Plečnik je moral
poznati nenavadno bosansko zgradbo. Morda ga je pri njej zanimal drugačen
princip nastanka podzemnega prostora, torej ne z obzidavanjem, pač pa z
izklesavanjem, morda tudi dejstvo, da je njeno bistvo očem skrito«. Primož
Lampič se je pri tem skliceval predvsem na dejstvo, da je več spomenika
vkopanega kakor pa vidnega oziroma na nenavadno poglobitev grobnice v zemljo,
kjer izstopa le zunanji del s sarkofagom, ki je komaj kaj dvignjen nad nivo
tal. Po njegovem mnenju, je v tem primeru arhitekt Jože Plečnik uporabil
strategijo umika iz vidnega polja, kakor jo poznamo na primer pri vkopanih ali
v tla vsekanih koptskih cerkvah v severovzhodni Afriki in v Katakombah v Jajcu.
Kot naročnik tega, v lehnjak vklesanega podzemnega sakralnega objekta v Jajcu,
je bil doslej največkrat, sicer povsem neutemeljeno predstavljen bosenski
plemič Hrvoje Vukčić, ki je umrl leta 1416. Zanimivo je, da zunanji del objekta
sploh ni bil resno obravnavan v strokovni literaturi: gre za preprosto kamnito
lopo (loggia, portik) v renesančnem slogu, ki zakriva stopnišče in vhod v
podzemni del.
Primož Lampič je poudaril, da 2. aprila 1939 datirani Plečnikov
načrt Maistrovega sarkofaga, spominja na antični rimski način pokopa. Dotaknil
se je tudi vprašanja kaj je imel Plečnik v mislih, ko je predlagal drugi načrt
za Maistrovo grobnico. V zvezi s tem je omenil kustosinjo v Plečnikovi hiši v
Ljubljani Ano Porok, ki je prišla do sklepa, da je ta načrt risal Plečnikov
tedanji študent Edvard Ravnikar (1907-1993). Trditev, da je Jože Plečnik moral
poznati nenavadno zgradbo v Jajcu, je zagovarjal tudi s stavkoma: »Vsekakor pa
je presenetljivo, da ime Hrvoje vsebuje napis, ki je za ponazoritev tipografije
izpisan na podstavku Maistrovega sarkofaga na Plečnikovem načrtu. Malo verjetno
je, da gre le za naključje«. Čeprav menim, da je ime Hrvoje na podstavku
Maistrovega sarkofaga mogoče razložiti tudi kot ime generalovega starejšega
sina (Hrvoj Maister 1905-1982), sem se po tehtnem premisleku odločil podpreti
trditev Primoža Lampiča.
Ali je dvonadstropna kripta v mestu Jajce res vplivala na nastanek Plečnikovega drugega načrta za Maistrovo grobnico? V zvezi s tem vprašanjem najprej želim izpostaviti Plečnikov načrt za cerkev Svetega Antona Padovanskega v Beogradu. Načrt so namreč naročili bosenski frančiškani, saj je bil Beograd del frančiškanske province Bosna Srebrna (lat. Bosna Argentina). Leta 1929, ko so začeli graditi Plečnikovo beograjsko cerkev, v frančiškanski provinci Bosni Srebrni, je imel zadnjo besedo provincial in eden najznamenitejših bosenskih frančiškanov, ki so živeli v dvajsetem stoletju Josip Markušić (1880-1968). Bil je velik poštenjak, ki se je zavzemal za uveljavljanje resničnih krščanskih moralnih, etičnih in socialnih načel. 29. novembra 1943 v mestu Jajce, kot delegat se je udeležil Drugega zasedanja AVNOJ-a. Sodi med najpomembnejše kroniste mesta Jajce, v tem mestu je tudi umrl 26. februarja 1968.
Ali je dvonadstropna kripta v mestu Jajce res vplivala na nastanek Plečnikovega drugega načrta za Maistrovo grobnico? V zvezi s tem vprašanjem najprej želim izpostaviti Plečnikov načrt za cerkev Svetega Antona Padovanskega v Beogradu. Načrt so namreč naročili bosenski frančiškani, saj je bil Beograd del frančiškanske province Bosna Srebrna (lat. Bosna Argentina). Leta 1929, ko so začeli graditi Plečnikovo beograjsko cerkev, v frančiškanski provinci Bosni Srebrni, je imel zadnjo besedo provincial in eden najznamenitejših bosenskih frančiškanov, ki so živeli v dvajsetem stoletju Josip Markušić (1880-1968). Bil je velik poštenjak, ki se je zavzemal za uveljavljanje resničnih krščanskih moralnih, etičnih in socialnih načel. 29. novembra 1943 v mestu Jajce, kot delegat se je udeležil Drugega zasedanja AVNOJ-a. Sodi med najpomembnejše kroniste mesta Jajce, v tem mestu je tudi umrl 26. februarja 1968.
Josip Markušić VIR: http://www.agencija-jajce.ba/spomenici/kulturna-ba%C5%A1tina/nematerijalna-kulturna-ba%C5%A1tina/ugledni-jajcani/100-fra-josip-markusic
Josip Markušić in Jože Plečnik sta bila
že v dvajsetih letih 20. stoletja tesna prijatelja. Imela sta enaki imeni in
tudi rojena sta bila 23. januarja. Da je njuno zelo tesno prijateljstvo trajalo do smrti o
tem na svojevrsten način priča okoli tristo ohranjenih, žal neobjavljenih pisem,
iz katerih kar lije medsebojno spoštovanje, zaupanje in vera v onostranstvo. Svojemu
prijatelju je Jože Plečnik pošiljal na vpogled celo številne umetniške zamisli
in načrte. Doslej se je z njuno korespondenco resno ukvarjal le bosenski
frančiškan Vitomir Slugić (1928-2006).
Že leta 1933, v enem pismu Plečniku, v katerem
je omenil cerkev Svetega Antona Padovanskega v Beogradu, je Josip Markušić
poudaril: »Žalimo samo to, što ova crkva nije u središtu naše provincije, jer
ona jest naš ponos, ali je daleko od 'fratarskog naroda' Bosne, da ljepotama
njene forme pridodamo naročite svoje čari i osjećaje. Žao mi je i za Vas, što
nam bliže niste, da Vas prisvojimo«. Trinajst let pozneje v enem pismu Josipu
Markušiću tudi Jože Plečnik ni skrival čustev: »Naj bo tako ali drugače, naju povezuje sladka, zlata vera, da smo vsi
v Božjih rokah. Ne želim, da Vam prazniki minejo brez spomina name.
Najino prijateljstvo se je začelo zaradi Boga, naj po njem tudi živi, dokler mu
je namenjeno. Zmeraj Vas nosim v srcu. Samo nebo Vas je poslalo v moje
življenje. Menim, da sva enega duha in srca, zaradi tega ni treba izgubljati
veliko besed«. Tudi iz vsebine teh nekaj stavkov, je mogoče razumeti, zakaj je Jože
Plečnik ustvaril veličasten načrt za stolno cerkev Vrhbosne v Sarajevu, ki je
bila zamišljena kot nova Hagia Sofija. Žal ta načrt nikoli ni bil realiziran,
ista usoda pa je doletela tudi Plečnikov načrt za sarajevsko Marijino cerkev.
Danes se v Bosni z Jožetom Plečnikom povezuje le majhen stolpič kapelice, ki
stoji na pokopališču Stogić v naselju Vareš.
Koliko krat
je Jože Plečnik obiskal deželo Bosno in mesto Jajce? Ali je z njegovimi obiski Bosne mogoče povezati kelihe, ki jih hranijo v bosenskem frančiškanskem samostanu v naselju Kraljeva Sutjeska? Tudi v kontekstu njegovega
prijateljevanja z Josipom Markušićem je mogoče začeti debato o vezeh med Katakombami v Jajcu in drugim načrtom za Maistrovo grobnico. Menim, da je o vplivu Katakomb mogoče razpravljati
še v zvezi z nekaterimi drugimi Plečnikovimi mojstrovinami. Tukaj imam v mislih
predvsem kamnito lopo, ki
zakriva stopnišče in vhod v podzemni del. O njeni gradnji nimamo prav nobenih
podatkov. Nihče se ni posebej ukvarjal z njo. Tisti redki raziskovalci, ki so se resno
ukvarjali s podzemnim delom Katakomb, pa so jo zgolj površno datirali v konec
devetnajstega in začetek dvajsetega stoletja oziroma v čas, ko je bila Bosna
pod avstro-ogrsko okupacijo (1878-1918). Menim, da je lopa starejša. Sicer pa
to na svojevrsten način potrujejta tudi stavka hrvaškega
zgodovinarja Vjekoslava Klaića (1849-1928): »U varoši iztiču
se sa svoje starine najvećma katakombe ili podzemni grobovi sa kapelom. Podješ
li u te podzemne grobnice, sići ti je preko 16 skalina i eto te u grobnoj
kapeli«. Namreč, še danes obstaja teh šestnajst stopnic, ki jih je leta 1878 v
Zagrebu v delu »Bosna. Podatci o zemljopisu i poviesti Bosne i Hercegovine« omenil
Vjekoslav Klaić, in jih je mogoče uporabiti kot jasen dokaz, da je nad njimi
stala kamnita lopa v renesančnem slogu. To seveda pomeni, da je bila lopa zgrajena
še pred letom 1528, ko je mesto zasedla armada turškega sultana Sulejmana
Veličastnega (1520-1566). Kakor koli že, dejstvo je, da kamnita lopa že na prvi
pogled deluje kot renesančna stavba, ki ji je vzporednice mogoče iskati v
Firencah, Rimu in Urbinu ter celo v
delih, ki sta jih ustvarila Leon Battista Alberti (1404-1472) in Andrea
Palladio (1508-1588). S kamnito lopo se bom sicer precej obširno ukvarjal v
posebnem članku, za katerega zdaj raziskujem in pripravljam arhivsko gradivo.
Kamnita lopa v mestu Jajce VIR: http://www.agencija-jajce.ba/de/novost/406-271-posjetite-katakombe-u-jajcu |
Šestnajst stopnic v kamniti lopi VIR: http://www.agencija-jajce.ba/de/novost/406-271-posjetite-katakombe-u-jajcu
Zanimivo je, da ima
renesančna lopa prav posebno mesto tudi v umetniškem opusu Jožeta Plečnika, saj
od leta 1930 kot zimski vrt stoji ob njegovi hiši v Ljubljani: skorajda kopijo
tega zimskega vrta, je Jože Plečnik postavil na stanovanjsko stavbo na začetku
Poljanske ulice v Ljubljani, ki je v strokovni literaturi znana kot Novi
Peglezen. O tem sta doslej pisali arhitektka Irena Potočnik in umetnostna
zgodovinarka Katarina Bobek, ki sta se sklicevali na umetnostnega zgodovinarja
Petra Krečiča.
|
Plečnikov zimski vrt v Ljubljani VIR: https://siol.net/trendi/kultura/kako-si-je-joze-plecnik-zgradil-stolp-o-katerem-je-sanjaril-desetletja-foto-393579 |
Novi Peglezen v Ljubljani VIR: http://architectuul.com/architecture/peglezen |
Ali je mogoče trditi, da se je Jože Plečnik zanimal tudi za
kamnito lopo v mestu Jajce? Tukaj seveda ne želim trditi, da je bil v mestu
Jajce tudi Jože Plečnik priča kakšnemu antičnemu prizoru, kot je bil tisti, ki
ga je 2. decembra 1943 v svojem dnevniku opisal pisatelj in pesnik Edvard
Kocbek (1904-1981): »Sapa nam je zastala in zona nas je obšla, tema nad
nami se je vzdignila kot svetišče, dež se je spremenil v grozljiv šepet, preko
nas se je spreletela zgodovina, zaslišali smo šelest njenih peruti, obstali smo
kot spomeniki, marmorno zgoščeni in vendar eterično zbrani«. Na koncu tega zapisa želim le še poudariti, da me je
zelo razveselilo dejstvo, da je Primož Lampič iskal vzporednice med drugim Plečnikovim načrtom za Maistrovo
grobnico in Katakombami v mestu Jajce.
Ni komentarjev:
Objavite komentar