KAD, KOME I ZAŠTO JE PODIGNUT OBELISK U SELU DABRAVINE?
Prije otprilike četiri godine najviši predstavnici općine Velika Kladuša i općinskog Centra za kulturu glatko su odbili
moj prijedlog da podrže
izradu odnosno objavu »Povijesno-umjetničke
topografije općine
Velika Kladuša«.
Tako je već u
startu onemogućen
jedan vrlo plemenit i vrijedan projekat, koji bi sigurno dosta pomogao
stanovnicima općine
Velika Kladuša
da se lakše oslobode teških spona neznanja i kolektivne nepismenosti.
A koliko je u stvari ta
povijesno-umjetnička
topografija potrebna stanovnicima, te institucijama na području općine Velika Kladuša
svjedoči uostalom i zanimljiv, kao »Kamena
piramida« poznat spomenik, koji se nalazi na području mjesne zajednice Podzvizd u selu
Dabravine. On nije bio uvršten među
kulturno-historijsko naslijeđe
i objavljen u dokumentu Ministarstva za građenje,
prostorno uređenje
i zaštitu okoliša Unsko-sanskog kantona (»Prostorni
plan Unsko-sanskog kantona za period 2012-2032.g.«), iako o vremenu u kojem
je sagrađen sasvim malo znaju i oni najstariji stanovnici mjesne zajednice
Podzvizd. Nema ga ni u
dokumentu »Strategija razvoja općine Velika
Kladuša 2014-2023«, objavljenom inače 2013. godine, a ni u stručnoj
literaturi. Kraj dvadesetog i početak dvadeset i prvog stoljeća dočekao je u
dosta ruševnom stanju. Samo na jednom njegovom dijelu naziru se tragovi
plastičnog ukrasa, a natpisa nema. Pošto predstavnici općinskog Centra za
kulturu nisu pokazali volju da ga konzerviraju, onda je to učinio Zarif Hušidić,
inače predstavnik američke fondacije »Don't forget me«,
koja ima sjedište u Chicagu: to se dogodilo prilikom jedne njegove
posjete Podzvizdu 2007. godine (u vezi s tim vidjeti fotografiju broj 3). U
svemu tome najgora odnosno najžalosnija
je ipak činjenica, da u zadnjih deset godina čak
ni autori rijetkih, spomeniku posvećenih
tekstova, nisu znali o kakvom spomeniku se radi i što on zapravo predstavlja, a
to se lijepo vidi i po tome što su ga opisali uglavnom kao duplu piramidu
odnosno kao dvije prikraćene piramide, koje su postavljene jedna na
drugu, te njegovu gradnju doveli u direktnu vezu sa znamenitom bitkom kod srednjovjekovne
tvrđave Podzvizd, dokumentiranom inače 9. jula 1845. godine. Njih nisu zanimali odgovori na pitanja tko je
prvi i na temelju čega je doveo u vezu taj spomenik i bitku kod tvrđave
Podzvizd, u kojoj su se sukobili vojnici Prve pukovnije iz Gline pod komandom
Josipa Jelačića (1801-1859), te stanovnici Podzvizda i okolnih naselja. Umjesto
da su se potrudili da pokažu kako je spomenuta legenda koliko-toliko usječena u
kolektivno pamćenje stanovnika sela Dabravine i okolnih sela, oni su pokušali spomenik
jednostavno »nakalemiti« na bitku kod tvrđave Podzvizd, poznatu i kao zadnji
vojni sukob Habsburškog i Osmanskog Carstva. Zaista je nedopustivo da se na
takav krajnje priprost i zajedljiv način obrađuje bilo koji bosanski kulturno-historijski
spomenik.
1. Obelisk u selu Dabravine Foto: Zlatan Hušidić |
2. Autor ovog članka stoji pored obeliska u selu Dabravine Foto: Zlatan Hušidić |
3. Natpis na obelisku u selu Dabravine, koji svjedoči o njegovoj obnovi 2007. godine Foto: Zlatan Hušidić |
Tragao sam za odgovorima na pitanja tko je prvi predstavio spomenik kao duplu piramidu i gdje je prvi put zapisana njegova veza sa bitkom kod tvrđave Podzvizd, a našao sam ih na jednom mjestu, i to u knjizi s naslovom »Velika Kladuša kroz stoljeća«, koju je u Rijeci 1987. godine objavio bosanski novinar Aleksandar Ravlić (1929-2005): »Spomenik, koji se i danas nalazi u selu Dubravine, u močvarnom predjelu s lijeve strane ceste Kladuša-Vrnograč, koji je još dobro očuvan, podignut je, navodno, kao trajno obilježje pobjede nad Jelačićem. Na ovom spomeniku, sastavljenom od dvije kamene prikraćene piramide, ne postoje pismeni tragovi, koji bi to i potvrdili. Postoji jedino na gornjoj prikraćenoj piramidi, na strani do puta Kladuša-Vrnograč, prikriven slojem mahovine kakvu močvarno tlo donosi, jedan crtež koji nalikuje na tlocrt utvrde u čijoj sredini je peterokut«.(1) Aleksandar Ravlić je u svojoj knjizi uz fotografiju spomenika objavio i komentar: »Ostaci nekadašnjeg spomenika u selu Dabravine, koji su podigli Podzvizdani u znak trajnog sjećanja na pobjedu nad pukovnikom – kasnijim banom Jelačićem«.
U prilici sam da ovdje upozorim i na neke vrlo
važne činjenice,
koje će doprinijeti da se konačno skine debeli veo sa
svih tajni što ih krije spomenik u selu Dabravine. Najprije želim odgovoriti na
pitanje o kakvom spomeniku je riječ? To je u stvari približno dvije stotine i
pedeset centimetara visok kameni obelisk sa blagim piramidalnim završetkom
(tzv. »piramidion«). Što je obelisk? Naziv obelisk nastao je od starogrčkih
izraza (»obeliskos«, »obelos«) za malo koplje
i šiljasti stup, a upotrebljavan je za staroegipatski
monolitni kameni (mramorni ili granitni) stup četverokutnog presjeka sa piramidionom
prevučenim zlatom ili smjesom srebra i zlata (tzv. »elektrum«) na vrhu. Prije
pet hiljada godina Stari Egipćani su postavljali dvadesetak metara visoke obeliske
u parovima kao čuvare ulaza u hramove sunčanog božanstva Ra.(2) Njihova simbolika dolazila je do
izražaja naročito onda, kad su se sunčeve zrake odbijale od zlatnog vrha, te
tako stvarale veliko blještavilo. Bio je to svojevrstan znak upozorenja ne samo
za sve protivnike boga Ra, već i za protivnike faraona, jer su na trupu
obeliska klesani hijeroglifi, koji svjedoče o mudrim mislima i djelima iz
života vladara Starog Egipta. Iako je težina samo jednog obeliska iznosila od dvije
stotine do pet stotina tona, antički rimski carevi uspjeli su da prenesu kao
ratne trofeje u Rim, čak njih desetak. Osim u Egiptu i u Italiji ti veličanstveni
simboli božanstva Ra i faraona danas se nalaze rasuti po cijelom svijetu. Tri znamenita
staroegipatska obeliska poznata pod nazivom »Kleopatrina igla« postavljena su u
devetnaestom stoljeću u Londonu, New Yorku i Parizu. Obeliski su jako puno utjecali
na formu zvonika uz kršćanske crkve i minareta uz džamije. Oni manjih dimenzija
klesani su naročito u vrijeme renesanse, baroka i klasicizma. U dvadesetom
stoljeću bili su skoro sinonim za
spomen-obilježja stradalim u Prvom i u Drugom svjetskom ratu. Čak i u dokumentu
»Prostorni
plan Unsko-sanskog kantona za period 2012-2032.g.« bode u oči spomen-obelisk u
gradskom parku u Velikoj Kladuši, te »NOB - spomen obelisk i groblje: B. Bojna, Poljice
Vrnograč, Podzvizd, Mehino Stanje i Kanal«. Uostalom,
već i letimičan pogled na neke evropske obeliske navodi nas na poređenje sa obeliskom
u selu Dabravine. Što nam mogu ponuditi detaljnija istraživanja?
4. Kleopatrina igla u Londonu: prije 3500 godina napravljen je ovaj obelisk egipatskog faraona Tutmesa III. IZVOR: https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/07/be/f2/fd/cleopatra-s-needle.jpg |
5. Obelisk podignut žrtvama Prvog svjetskog rata na prijelazu Pordoi (Italija) IZVOR: http://www.thegreatdolomiteroad.co.uk/styled-16/index.html |
6. Obelisk podignut žrtvama Prvog i Drugog svjetskog rata, Žikarice (Slovenija)
IZVOR: http://spomeniki.blogspot.ba/2015/11/zikarce-spomenik-padlim-v-prvi-in-drugi.html
|
Da
su kojim slučajem vjerni prepisivači rečenica iz knjige Aleksandra Ravlića sami uspjeli primijetiti formu obeliska u selu Dabravine, onda sigurno ni u snu ne bi pomislili da
se na njegovoj čelnoj strani nalazi tlocrt neke utvrde. Obelisk u selu Dabravine može se uspoređivati i s jednim obeliskom u hrvatskom selu Gunja, koje se nalazi u neposrednoj blizini hrvatsko-bosanske državne
granice i bosanskog grada Brčko. Taj
obelisk inače je postavljen na grobu sovjetskih pilota Vladimira
Semjonoviča Filippova (1923-1945) i Pavla Petroviča Lisina (1926-1945). U vrijeme Drugog svjetskog rata spomenuti piloti su baš
na tom istom mjestu i poginuli. Zanimljivo je da su visoki predstavnici
Ruske Federacije u Hrvatskoj tek ove godine uspjeli otkriti obelisk u selu
Gunja i da su odmah učinili sve što su mogli da bude temeljito obnovljen.
7. Obelisk podignut na grobu dvojice sovjetskih pilota u selu GunjaIZVOR: https://hr.rbth.com/politics/2017/06/22/veleposlanstvo-rf-u-hrvatskoj-otkrilo-mjesto-pogibije-sovjetskih-pilota_788247 |
Uvjeren sam da će biti uskoro poznato tko, kad i zašto je
postavio obelisk u selu Dabravine. Taj obelisk od zaborava sigurno neće oteti vjerni prepisivači rečenica iz knjige Aleksandra Ravlića, već samo ozbiljni istraživači. Na žalost, u trenutku dok ovo pišem sasvim
je jasno samo to da on nikako nije mogao biti postavljen prije 20. oktobra
1878. godine odnosno prije nego što je austro-ugarska vojska uspjela zauzeti i posljednju
bosansku tvrđavu Velika Kladuša. Naime, obelisk kao spomen-obilježje je
civilizacijska tekovina kršćanske Evrope, koja se je u zemlji Bosni pojavila
onda, kad je postala dio Austro-Ugarske. Prema tome, još je sasvim otvoreno
pitanje u čiju čast je spomenik podignut? Habsburških i osmanskih (ili samo
habsburških) vojnika smrtno ranjenih kod tvrđave Podzvizd 9. jula 1845. godine?
Austro-ugarskih vojnika smrtno ranjenih u Bosni (u Velikoj Kladuši) 1878.
godine? Austro-ugarskih (bosanskih) vojnika smrtno ranjenih u Prvom svjetskom
ratu? U čast nekih drugih događaja ili ljudi?
Istini za volju, još nije točno utvrđeno ni gdje su se dogodili ključni trenuci bitke kod tvrđave Podzvizd. Bosanski povjesničar Galib Šljivo(3) i hrvatska povjesniča Kristina Milković(4) istakli su kako se kobnim pokazalo močvarno tlo uz rječicu Podzvizdnicu i tok rijeke Gline gdje je habsburška vojska pretrpjela većinu gubitaka, a hrvatski povjesničar Radoslav Lopašić (1835-1893) je spomenuo jaz u mjestu Oskoruši kao mjesto pogibije vojnika: »U Podzvizdu dogodio se na 10. srpnja g. 1845. posljednji ozbiljniji okršaj medju Turci krajišnici i hrvatskimi graničari. Tadanji banski pukovnik, potonji hrvatski ban Josip Jelačić, kako već prije u ovoj knjizi spomenusmo, htio je osvetiti jednoga dječaka, koji je u Glini rake hvatao, a jedan ga Turčin nemilosrdno iz kubure ubio. Ne dobivši Jelačić zatražene zadovoljštine, pošao je sa svojom pukovnijom i sa serežani u tri odjela prema Vranograču i Podzvizdu, gdje je popalio nekoliko kuća. Odjel, što je izpod Paunovca preko Gline prešao, dospio je po nesreći u mjestu Oskoruši pod Podzvizdom pokraj jednog mlina u jaz, gdje su vojnici, ne poznavajući tlo, ugrezli u vodu i ne mogavši se kretati mnogi sa dva častnika, Baltićem i Kukuljem, poginuli od turskih zrna. Podzvizdski Turci i danas se hvale, kako su porazili Jelačića, koji je bio u Podzvizd poručio, neka mu ručak spremaju. Podzviždjani pripoviedaju, da je njih tada samo četiri poginulo. Medjutim su se tada krajiški Turci silno bili uplašili Jelačića, a iz Velike Kladuše bile su sve žene i djeca sa blagom pobjegli u Malu Kladušu. Turaka je bilo tada od obližnjih gradova došlo k Podzvizdu u pomoć više od dvie tisuće. U kreševu ubijen je turski četovodja Ale Ajderac, koji je bio god. 1834. Cetin grad napao«.(5)
Zaista je žalosno što još nitko nije povezao močvarno tlo na kojem se je prelomila bitka kod tvrđave Podzvizd sa jednim od simbola močvare, životinjskom vrstom poznatom pod nazivom dabar (lat. Castor) po kojoj je dobilo ime selo Dabravine. Naravno, još mnogo žalosnija je sudbina u močvaru zaborava utonulog obeliska u tom selu. Poznato je da narod koji zaboravi svoju prošlost, nema budućnosti, zato koristim priliku da na kraju ovog zapisa pozovem najviše predstavnike općine Velika Kladuša, a i sve Ljute Krajišnike da što prije podrže plan za cjelovito uređenje vrijednog obeliska i prostora na kojem se on nalazi.
Bilješke
& Literatura
1.
Aleksandar RAVLIĆ, Velika Kladuša kroz stoljeća, Rijeka 1987, str. 55-61.
2. Jože MARINKO - Leon DEBEVEC, Vpliv antike v
arhitekturi, Celje 2008
3. Galib ŠLJIVO, Napad austrijske vojske na
Podzvizd 9. jula 1845. godine, Istorijski zbornik I., Banja Luka 1980, str.
65-84.
4. Kristina MILKOVIĆ, Represalije protiv
Podzvizda 1845. godine. Fenomen četovanja i maloga rata u kasnim krajiškim
društvima na hrvatsko-bosanskoj granici, Povijesni prilozi 40., Zagreb 2011,
str. 195-224.
5. Radoslav LOPAŠIĆ, Bihać i Bihaćka krajina, Zagreb 1890, str. 262.
Ni komentarjev:
Objavite komentar