Čudotvorni Bošnjak
Narodna pripovijetka »Čudotvorni Bošnjak«
bila je objavljena u časopisu Bosanski prijatelj 1861. godine. O tome vidjeti:
Bosanski prijatelj: časopis sadržavajući potrebite, koristne i zabavne stvari
(urednik Ivan Frano Jukić Banjalučanin), Zagreb 1861, str. 158-166. Na ovom blogu objavio sam tu pripovijetku 29.4. 2013. godine ali pošto to nije bila sasvim korektna objava odlučio sam da je još jednom objavim.
Da bih vam kazivao, kako su se
Turci zaratili s Moskovom (g. 1828) i kako su Moskovi prešli Dunavo, turske
gradove po Bugarskoj i Tračkoj porušili i istu Jedrenu oteli: to vi svi gotovo
znate i još pamtite; ali niste po svoj prilici čuli za bosanskog svetca Aliu
Pekeza i koja je on čudesa počinio u Jedreni. Ja ću Vam sad kazati. Ale s
ostalom bosanskom vojskom kasno je bio prispio u Rumenliu i to uprav u Jedrenu,
kad se je već car s kraljem moskovskim miriti počeo. Degme de, da su Bošnjaci
prie došli, mučno bi Moskov kahvu popio u Jedreni; al tako je sudjeno! Bošnjaci
vrate se u Bosnu; oni su Aliu zvali da idje kući s njimi; on im je odgovorio:
»Vi hajdete, mene nečekajte; ja ću se ovdje koje kako prometati, kao čunak kroz
nita; elbe tuna da se neumre od glada; žene nejmam, djetce ni po gotovu; nit me
tko izčika, nit mi se tko nada. Sad je zlo i u našoj Krajini; nije četovanja,
nije plijena; još da nemamo pečkog Asanage, bi dogme zaboravili odapet pušku! postali
bi svi vlaški čobani!« - Družtvo ode, a on ostade. Ono nješto ašluka, što su mu
Kladušani porezali izpred njih da idje na vojsku, po malo je trošio; štedio je,
al je malo štediti uzalud, - poslje njekoliko mjesecih Ale u kesi ni parića
nije imao! Eto nevolje za njega; dosad nikad nije prosio; jer ako bi u njega
nestalo, to ne bi u vlaha nestalo; sad nejma se kuda ni kamo, već
prositi...Koliko je prosjakah u Jedreni! A uz to turska vjera ohladila, na
Bošnjaka nitko i negleda! –Vi ćete sada reći: »e dobro; a zašto Ale nije
zapljunuo u dlane, pak štogod radio i tako se hranio.« To je istina, da je
tako, kako vi mislite; da se je Ale rodio u Sarajevu oli kome drúgomu šehru, on
bi bio amal, i tovare, makar bili i vlaški, prenosio; al je Ale Kladušanin; ni
njegovi stari nisu nikad vlaški izmećari bili, već delie i junaci: četovali i
plienom kaurskim hranili se. Ele što mu drago, on je bio u velikoj nezgodi;
ostati u Jedreni nije moguće, a još manje vratiti se u Bosnu bez novacah. Sad
se je kajao, što se nije s družtvom vratio; al po repu kajanje. Najposlje
prodade svoje puške i štuc, - turske mi vjere! da je valjo carskog grada, - za
njega su mu kauri davali varičak pun talirah, al ga nije dao od sebe; na njem
je bilo dvanest pavti sermali, nije ga bilo ni u turčina ni u kaurina. Kad su
Turci Senjane pobili, njegov djed oteo ga je od Senjanina Tadie. Sad ga je
prodo bud pošto. On je razmišljao na svaki način, šta će se ovo raditi, i kako
će se prometati od sad. I smisli se na posljedku: »Toliko u Bosni softah i
samoukih odžah živi od amajliah i zapisah, zašto nebi mogao i ja?« - Tko je bio
u Jedreni, vidio je oni veliki šedervan pred »Selim sultan« džamiom. Kraj njega
sjedne Kladušanin Alko pred podne petkom,
i stane zapise pisati. On je bio štogod oporavio turski govoriti, ali
pisati nije mu se zasjeklo na nosu, to mu ni stari nisu znali! Što mu drago, on
bi našarao, kao vlahinje kad boje o vaskreseniju jaja, te bi ih smoto i
zapečatio. Još ni deset ih nije sgotovio, ali ti čojlia (seljak) nagrne. »Odža!
Oda šta su ti zapisi?« Ale se i nevješt činio, kao da ne mari za njihovo
pitanje, ol ko da napola i ne čuje. Svjetina se još većma kupila i zapitkivala.
»Što ste mi dodijali?« prodre se Alia »eto: ovi je od groznice; taj drugi od
goropaštine; a drugi opet kako koi: od srdobolje, za pčelě, da sé neureku, za
kahve, da im se mlieko neoduzimlje; zlih dušah, zlieh očiuh pun je sviet;
vještica je danas treća vlahinja! a već su i Turkinje gore od cigankah postale!«
»Imaš pravo odža! ti znaš što govoriš; već se od nijedne vjere odhranit liepo
tele i dobro ždriebe nemože; ob dan mu sveži kašiku o vratu, u jutru je već
neima.« To su dvojica govorila; drugi preuzme: »sreća, u mom komšiluku neima
vlahinje nikakve; al ima turkinja gorja; u nje jedna samo krava, pa od nje i
maslo prodaje; a u mene ih šest, pa turske mi vjere! djetca su mi željna mlieka
nakusat se.« »De Omere, u tebe još dobro; ti imaš djetce; al u mene mòra sve
potuši u bešici.« Tako je treći govorio. Zapisi koi po groš, koi po vižlin, a
njeki i po stoparac razprodadu se. Svakomu je milo bilo prokušati ovoga
inostranog odžu, kako će i hoće li biti sevepli ruke. Ćuk po ćuk: unaokolo
ciele Jedrene pročuje se, da ima odža tako sretne (sevepli) ruke, da takov nije
se upamtio, kako je Jedrena osvojena; on je Bošnjak, i komu je god dosad zapis
dao, kao da si rukom odnio – ozdravio je! – Od dana do dana sviet se je sve
većma oko njega kupio, i težko je mogo nadostati. Sovte i odže jedrenske nisu
mogli zadugo mirnim okom gledati, da jedan odža bosanski više zna nego oni svi;
oni su očito počeli sviet mutiti i uzdizati protiva njemu: »ta ono je na polu
vlah; Bošnjak nikad nije pravi musloman bio, niti će ikada biti.« Kad ništa
neoprave, onda trojicu izmedju sebe opreme, da ga pitaju, tko je on i tko mu je
dao i povladio zapise davati i sviet varati. To je bilo drugog petka, kad je
najviše svjetine kod njega bilo. Odže pokažu mu muftinu fetvu, koju su
izvadili, da on ne može kao inostranac na čaršii carskoj zapise davati. Pitaju
ga od strane sve uleme, što je i tko je on, i koliko surah zna iz alkorana.
»Kad me pitate, pravo da vam kažem: Ja sam dosad tri put krstio se, a tri put
melaići (angjeli) otimali su me iz vlaških rukuh. Kod nas su blizu kauri; dodju
obnoć, pograbe naše ljude, koga izsieku, koga izkrste, te im mete njihove
crkve. Kamo sreća! da su i mene posjekli, nego što su me triput krstili, volio
bih. Posljednji put odnesu me izmedju vlahah melaići na ćabu, i tu sam želio
umrti; ali se sve drugačije preokrenu. Dodje Moskov da tare tursku vjeru; mene
melaići opet odnesoše u moj zavičaj da kupim vojnike, te da gonimo Moskova. Mi
stigosmo; al Moskov već uteko; melaić mi reče, da družtvo opremim kući, a ja da
ostanem ovdje na korist ovdašnjeg svieta, da pišem; - i eto tko mi je zapovjedio.«
»Aferim, aferim! svetče«, zaviće više grlah, »i nismo odavno imali medju sobom
prazoga odže; zato nas i taru kauri i turska vjera izginu tolika! Mi tebe
izmedju se nedamo nikomu.« Odže su otišli i ostavili ga u miru. Prošlo je
njekoliko danah i eto iznenada vezirevih kavazah po odžu, - zove ga vezir. On
je scienio, da ga je ulema tužila poradi zapisah; al je nješto zakučitie bilo.
Prie nedjelju dana veziru je njeko digo prsten s ruke. Vezir je bio neveseo i
sumoran; on nije žalio zlatnog prstena ni u njem dragog kamena, već mu je
najviše nepovoljno bilo, što je to njegov muhr – pečet – bio, kojim je
bujruntie pečatio; pa i to sve bi pregorio, samo kad bi mogo saznati toga
kućnoga lupeža, koi se je usudio s njegove ruke, i kako je mogo prsten skinuti,
a on nije oćutio.-Prijatelj njeki vezirov reče mu: »Što bi se toliko ti
vrpožio? ta zar nisi čuo da imamo medju nami svetca Bošnjaka? dina mi! on zna
sad što mi govorimo; ako ti on nekaže, evo moja glava; komu je god dosad
zapiso, svakog je pomoglo.« Vezir je bio čovjek nješto pametnii od drugih
Turakah, koi je znao šehovske prevare, i u svom konaku nikad nije trpio, da mu
šehi dahire kupe. Ali sad za istoga prijatelja uvjeriti, pošalje po Bošnjaka.
Kad je Alia došo, poljubi ga u papuču i izmakne se. »E more Bosnjak! ja, turske
mi vjere! neću trpiti, da ovda oko nas štokakve vucalice varaju sviet: ti se
prodaješ za njekakvog svetca; kad si ti takvi evlia: meni je s ruke ukraden
prsten, na kom je muhr moga vezirluka; hoću da mi kažeš, tko ga je ukro; ako
neznadneš, kazat ću ti mjesec na dnu Marice!« Alia se izgubi; ali se brzo
povrati k sebi, da vezir nije ni spazio. Poleti mu k ruci: »Sve je istina,
čestiti gospodaru! istina je što su ti kazivali za moju svetinju; ima ljudih,
koi su bez vjere: njima ni naš prorok nemože pomoći. Gospodaru! hoće se sahbur
(ustrpljenje); samo vlasi neimaju ustrpljenja već deru kao june u plot; ja ću
to s pomoćju božjom i našeg proroka naći; samo treba da ja u tvojoj sobi noćas
dovu Bogu činim!« Vezir se je pred svojim prijateljem zastidio, što ga Bošnjak
bez češlja izčešlja. Izadju svi iz sobe i Aliu sama ostave unutra. – Sad
stopram Ale počme plakati i proklinjati čas, u koi je počeo zapisivati: »Ta ja
sam nješto skuco bio ašluka; mogao sam do Novogpazara doći, a dalje nije mi trebalo;
tamo su sve naši ljudi-dobra raja, kod njih se uviek može noćiti itd.« Momci
donesu mu večeru. Malo i slabo moglo se je večerati. »Taj prokleti njegov
prsten, tko će ga naći?....Nuto nevolje, nuto sramote. Tu baš da mi život i
prosti, tko bi toliko ruglo podnosio? Ta odže jedrenske živu bi mi oči
izkopali!...Oni su ga nato i nagovorili; nisu mi se drugčie mogli osvetiti. Već
dosta plakanja; da se traži.« Uzme svieću; triput je obigro sobu na sve strane;
- neima, pa neima! Najposlje dosjeti se, da dragi kamen bolje se vidi u mraku;
utrne svieću; stane razgledati naokolo, i – eto, tamo na desno nješto se
svjetluca; poleti; kad al prsten zapao medju rese od ćilima! Sgrabi ga od
radosti kao mačka miša, i tko ti zna koliko ga je putah poljubio. Prie od žalosti,
sad od radosti zaboravio je i na svoje vakte: nit je sinoć klanjo akšama ni
jacie, nit je svu noć mogo zaspati. Sutra dan zorom momci su stupčili pred
vrati, šaptali i veselili se, kako će moći Bošnjaka više izsmjehati i pogrditi.
Dodje i vezir s više prijateljah, te se puna soba zgrne Turakah. U kutu klanjo
je naš odža. On se je tomu svemu i nevješt činio. Dok Turci kahvu popiu i on
dovu svrši, donesu i njemu findžan; al on odmahne rukom. Vezir: »Kako si spavo
Bošnjače; jesi li dobro uranio?« »U tvom zdravlju sve je dobro«, odgovori Ale,
prikuči se k veziru. kao da će ga poljubiti u ruku, te mu u šaku spusti prsten,
da nitko nije ni spazio. »Na moju dušu! svetac! te još kakav svetac!« plesne se
vezir rukama i baci pred Turke prsten. Turci svi kao izvan sebe začudjeni
ostadoše; jedan za drugim polagano prikučiše se te svetcu skut poljubiše. Vezir
ga posadi kraj sebe, tutundžije čibuk a kahvedžije kahvu pokučiše. Vezir je bio
radostan, ali osobito momci i vezirovi prijatelji, na koje je sumnja bačena.
»Jest, svetče! aferim ti bilo«, rekne vezir pruživši mu 3000 grošah, »eto to je
tvoje; al ti znaš, da u mene i više ovakovih prstenovah ima. Meni nije do
prstena toliko stalo, koliko do hajduka: ja hoću njega da mi očituješ.« Svetac
poleti opet k ruci: »Aman veziru! moja glava, a tvoja sablja; volim od tebe
poginuti, nego našemu proroku slagati. Noćas mi je pod tom pogodbom prsten
ukazan da ni po jedan način čovjeka neočitujem; a ni on više krasti neće.«
Vezir se slegne i prodje se našeg svetca, koi novce spremi u džep, zahvali
veziru i ode. Jedrena bila je oni dan uzavrela; po svih kahvah, haremih i
ostalih mjestih nije se drugo govorilo, već o čudotvornom svetcu. Zapisi sad
tražili su se na vrat na nos; osobito mlade ahnume slale su svoje služkinje k
svetcu po zapise....njima je mnogo trebalo, osobito gdje ih je više bilo u
haremu; svaka je hotjela sa svečevim zapisom svomu vojnu dražja postati. Svetac
je bio na muci: tko će tolikoj množini zadovoljiti! Već su počeli rondati njeki
te njeki, da i svetci hatardžie mogu biti; trebalo mu je više softah najmiti i
često noći zahvatiti. Tako je za njekoliko dana liepa ašluka Ale prikuco, da se
je mogo na konju vratiti; al je on na to zaboravio, i stopram nova napast
opomene ga. Bogatog njekog trgovca pokradeni su dučani i magaze; pronaći se ni
po jedan način ni lupežom u trag ući nemogaše. Nevoljni trgovac obećavo je više
hiljadah grošah – sve zaludu! Prijatelj njeki dodje ga razgovoriti i kaže mu,
da idje onom svetcu Bošnjaku: »zar ti neznaš, da on sve zna; zna doga mi! što
mi sad govorimo; hajde k njemu i moli ga.« »Jest, prijatelju! da je tako lasno
k njemu doći; ta jedva velika ulema i bezi mogu ga se umoliti, a kamo ću ja!«
»To je najlašnje« preuzme prijatelj mu, »ti se dobro znaš s vezirom; njega
zamoli, a on će mu zapovjediti« - Tako je bilo. Trgovac zamolio je vezira, i
ovi posla kavazbašu po svetca. Ale je u najvećem poslu bio; ljudi su oko njega
već više satih očekivali, kad će im red doći da im zapiše, I kavazbaša težko
dopriè do njega, poljubi ga u skut, i kaže mu, da ga vezir zove. Kad je Ale
razumio što mu vezir nalaže, i više ga moli, neg mu zapovieda: upropasti se,
kakva nova napast? Nije tude bilo do razmišljanja: »To je stvar dosta mučna,
gospodaru, naći i prokazati hajduke; ali našemu proroku ništa nije mučno! on
sve može, ako smo mi zaslužili. Meni je potrebito postiti ramazan za trideset
danah i nadam se, da ću biti uslišan!« »Ti posti, kako znaš da ćeš najbolje
pronaći; samo neka se nadje; ni tvoja jabuka neće faliti ni kod trgovca ni kod
mene.« Kad je Ale kući došo, zatvori se u sobu, ter se sit naplače; proklinjo
je sam sebe i svoju nesvjesnost. »Ja sam prava bena; pravo nas krajišnike
Bošnjaci benami zovu; ja sam sve nadhvatio; ta koi šejtan nedade mi bježati
odavde. Ja vidim, to je sudjeno, - ja ću propasti.« Razglasilo se je po gradu
da svetac posti ramazan, i da nepiše više nikomu. Ale je zbilja postio ramazan;
nije mu se mililo ni jesti ni piti od tuge i čemera i žalosti. Dan je po dan
prolazio, i još nikakvog znaka, ni kakva glasa nije mogo razabrati, ni u trag
lupežom unići, premda je dan i noć gori doli, tamo ovamo protrkivo i
prićutkivo. Tužni Ale bio se je napola osušio! Dvadeset i devet danah tužnog
ramazana bilo se je navršilo, i Ale tu večer otišo je u porobljene dućane, gdje
mu je od trgovca poslana mastna večera. Večero je i naslonio se na prozor i
tako odmaro se i pušio lulu za lulom. »Dvadeset devet« »još jedan, pak ih je
trideset! Nejma više....nejma više! nijednog više nejma; sutra će znati
svi....!« Tako je Ale ponavljo sve do četiri sata noći. Na jednoč njetko zakuca
na vratih. »Ulazi slobodno je«, rekne Alia. Imaš šta i viditi! trideset
hajdukah unidje, baciše se svi na velika koljena pred Aliu, harambaša poljubi
ga u skut i progovori: »Aman svetče: ne ako za Boga znaš! nekazuj nas; evo ćemo
ti i tridesetog kazati. Ti si svetac; ti radi od nas što ti drago; evo smo ti u
ruke došli; samo tvog ti ćitaba! neprokazuj nas, propadosmo i mi i sve naše.«
Odkuči se harambaša, te se hajduci dva po dva prikuče redom i izljube mu skut.
Ale se nije mako s mjesta; njim se i nevješt činio; kao na pola ni da ih čuje
ni da vidi; izvadi sat i pogleda: »Evo još dva sata do po noći...znat će se i
za tridesetoga; hajdete vi za svojim poslom, to je moja briga; ima meni tko
kazati i osim vas.« »Ne, po Bogu si nam brate! Ne dina ti svetče!« progovore u
jedan glas svi: »evo smo ti u rukuh svi; radi s nami što hoćeš; opet si ti
milostivii, kao svetac, od vezira?« Ale se zadugo zatezo, nije im se lasno htio
smilovati; al su oni sve jednako molili, i svetcu se već dodije – te im se
smiluje: »E, eto dobro, ja ću vam se smilovati, neću vas nikad i nikom
očitovati; ali samo pod dva ugovora: prvo, da se sve ovu noć snesete u dućane
ove, što ste god odnieli; ali znajte! sve do tanke igle, drugčie zlo; da mi
obećate, da više nikada nećete krasti.« Hajduci su svi veselo povikali:
»Hoćemo, hoćemo svetče!« Hotiahu mu po drugi put poljubiti skut; al ih on
opomenu, da vrieme negube, već da pohite, sve do zore da snesu. Hajduci veseli
snosili su svu dragu božju noć pokradenu robu i novce i mećali svaki komad na
svoje mjesto. Još je do zore bio sat, i harambaša prikuči se svetcu, tri
poklona učini i na novo poljubi ga u skut, zahvali mu i kaže, da više kod njih
ništa nije ostalo. Svetac rekne: »E dobro; sad hajdete svojim putom; nebojte se
nikoga.« Hajduci odu; Alia pripuni lulu i stane pušiti; od radosti posmjehavo
mu se je desni brk; on se je sam čudio, šta bi iznenada! Dan se je svanuo,
ljudi su se pred pokradenim dućanom skupljali, trgovac pregledo je svoju robu;
za njekoliko satih od svjetine nije se moglo prohoditi; sve je vrvilo; da se
čuda nagleda i svetca u skut poljubi. Već je blizu podne, a bazardjani još nisu
imali kad dućana otvoriti! I vezir glavom dodje, trgovac poleti mu k ruci i
radosno kaže, da je sve na broju, ni tanka igla ne fali; što je god bilo
odnešeno, sve da je podpuno povraćeno. Vezir zapoviedi te se svi upute u
džamiu; tude se proroku Muhamedu zahvali na tolikom dobročinstvu, što im je
poslo čudotvorca takog, premda nedostojnim. – Ale je u pročelju sputno stajao i
ponizno svoju dovu klanjao; blažen se je mogo zvati, tko je bliže njega stajo;
to su bila ulema i ridžali; ostali su srećni bili, samo ako su ga od tolike
množine mogli nazreti? – Iz džamie išlo se je na mešćemu, gdje se ukaiti –
upiše – sve ovo: kako je Ale bio robom kaurskim, po proroku izbavljen, odnešen
na ćabu; kako je u Jedrenu poslan, gdje je tolika čudesa počinio. Ova budu
poimennice navedena, i sve ovo od svih imamah podpisom i pečetom potvrdjeno.
Zatim sliedili su darovi: vezir pet kesah, trgovac trideset, a toliko ako ne
više, ostala gospoda svetcu poklone. U Carigradu ne nosi se ni pola poštovanja
– ićrama – Šeh-ul-Islamu, koliko se od sad počelo nositi čudotvornomu Bošnjaku.
Sva najveća gospoda redom zvali su ga na večeru i častili ga. Nakon osam danah i
vezir ga pozove. Ale je zaboravio na Bosnu, na Krajinu, na svoju Kladušu, on se
časti; ali nuto, malo da mu iznenad nepresjede. Dok je on s ostalom pozvanom
gospodom večero, a vezir kraj prozora pušio, iznenada zaklopi ruke i svetca
zapita, što mu je u rukuh, neka pogodi, ako je pravi svetac. Alia se najde u tiesnu:
nije mala stvar tako ime nositi, a nepogoditi. Odmah mu je pala treći put
njegova ludost na pamet i pokajo se, što barem sad nije bježo iz Jedrene. Nije
bilo tude do promišljanja. On veziru odgovori: »Gospodaru, dvaput mi je prosvietlilo kod tebe, treći put prosvietlilo neprosvietlilo.« Vezir izpusti iz šakah svietnjak: »E! Medjer ništa ti se ne može oteti! zaludu: svetac zna
sve!« Bošnjak govorio je, kako mu je prosvietlilo, kad ga je vezir odprie
dvaput nadario; a vezir misli, da mu on u prilikah svietnjak imenuje. Večera se
razmetne, vezir svetca kraj sebe posadi; dok oni kahvu popili i čibuk izpušili,
haznadar donese deset kesah: »Eto, nek ti treći put prosvietli« reče vezir i
metnu mu novce u krilo. Svetac zahvali i ode kući. Do spavanja nije mu bilo!
Triput srećno prošo i cio izašo iz tolikih neprilikah: nije mu švraka mozga
popila, da ne bi znao sobom providit. Ode na Maricu, tu nadje brod, te u Enos
krene, a odavle u Salonik. Do petnaest danah otvore se novi dućani puni
trgovine svakojake. Nitko nije znao odakle je taj trgovac! To je bio čudotvorni
Bošnjak – Ali Pekez iz velike
Kladuše; on svakog Bošnjaka rado na konak pričeka i o sebi ovako pripovieda.-
Ni komentarjev:
Objavite komentar