BOSANCI U DJELU SRPSKOG KNJIŽEVNIKA PAVLA SOLARIČA (1779-1821)
U Ljubljani i u Mostaru 2005. i 2006. godine
objavio sam jedan članak o bosanskom identitetu bosanskih katolika, muslimana i
pravoslavnih (Bošnjana, Bošnjaka odnosno Bosanaca).(1) U zadnje tri godine primijetio sam da su se i brojni drugi bosanski
državljani islamske vjeroispovijesti na različite načine uključili u raspravu o oznakama Bošnjani, Bošnjaci odnosno Bosanci. Neki od učesnika te rasprave
otišli su čak tako daleko da su se predstavili kao potomci starih srednjovjekovnih
Bošnjana odnosno kao Bošnjaci, a neki kao Bosanci. Postoji inače više vrlo lijepih »ilustracija« te rasprave. Jedna od njih je i članak, koji je u Sarajevu 17.12.
2012. godine objavio novinar, te nekadašnji
glavni i odgovorni urednik sarajevskog dnevnika Dnevni Avaz Faruk Vele.
Taj članak ima naslov »Lažne dileme o 'bosanstvu' i 'bošnjaštvu', ili kako
Bošnjake zaklati olovkom«. U jednom dijelu članka moguće je pročitati da je
Bosanac samo teritorijalna identifikacija: »Aktuelna
debata o tome o tome da li Bošnjaci trebaju krenuti putem 'bosanstva' ili 'bošnjaštva'
u suštini predstavlja najobičniju podvalu i provokaciju. Bosanac i Bošnjak su
dvije različite identifikacije. Bošnjak je nacionalna, a Bosanac teritorijalna
identifikacija. I tu nema nikakvih dilema. Tačka! Ja sam Bosanac, to je sasvim
jasno. Rođen sam i odrastao u srednjoj Bosni, u istom gradu gdje su stasavali
Hadži Mustafa Bošnjak Muhlisi, dr. Fehim Bajraktarević, Branko Mikulić, Ahmed
ef. Burek, Džemaludin Latić, Goran Čišić...Ali, ja sam i Bošnjak koji
govori bosanskim jezikom, ponosi se bošnjačkim identitetom i islamskom vjerom.
Kao što se moji susjedi Hrvati, također, s pravom, smatraju Bosancima i ponose
katoličkom vjerom. Također, i komšije Srbi s ponosom nose pravoslavnu vjeru, te
se (mnogi od njih) smatraju Bosancima, baš kao i ja. S punim pravom! Kao
Bosance, ali i Hrvate i Srbe te naše susjede vide i drugi.«.(2)
Pošto je bila većina učesnika već spomenute rasprave uvjerena da su Bosanci isključivo (u dvadesetom stoljeću prvi put upotrijebljena) teritorijalna oznaka pod kojom je potrebno tražiti Bošnjake, Hrvate i Srbe, odlučio sam da se i u ovom članku suprotstavim tim inače sasvim neozbiljnim i zlonamjernim interpretacijama. Smatram naime da su Bosanci oznaka pod kojom moramo tražiti isključivo bosanske katolike, muslimane i pravoslavne. Osim toga, i historijski fakti svjedoče da ta oznaka nije teritorijalna oznaka odnosno da nije nastala u dvadesetom stoljeću. Ovdje ne želim raspravljati o Bosancima, koje je spomenuo turski osmanski putopisac Evlija Čelebi (1611-1682).(3) Cilj mi je prije svega da sasvim na kratko predstavim djelo s naslovom »Novo graždansko zemleopisanije«, koje je u Veneciji 1804. godine objavio u okolini hrvatskog grada Bjelovar rođeni srpski književnik Pavle Solarič (1779-1821). U tom djelu je naime Pavle Solarič spomenuo i Bosnu i Bosance. To se lijepo vidi u njegovim rečenicama, koje je citirao hrvatski historičar književnosti, filolog i kazališni radnik Nikola Andrić (1867-1945): »U Bosni, veli, žive Bosanci, slavan i svobodoljubiv narod, koji govori slavenski 'počti (gotovo) kao Srbi'. Stanovničtvo je koje muhamedanske vjeroispovijesti — većim dijelom 'Islam primivši Slavjani' — a koje rimokatoličke; najvećim dijelom pako 'gre-česki Hristijani'. Bosna može podići do 80.000 oružanih ljudi, a ima 24 velike i male utvrde, 15 gradova, 40 vesi, 20 grečeskih manastira, od kojih su dva pusta, a 5 rimokatoličkih, med kojima dva stoje prazna«.(4) To Solaričevo djelo i dosad je bilo dosta važno jer je nastalo na temelju djela, koje je pod naslovom »Allgemeine Einleitung in die neueste Erdbeschreibung« u Weimaru 1797. godine objavio njemački geograf Adam Christian Gaspari (1752-1830), a moglo bi imati još veći značaj u procesu vraćanja bosanskog identiteta svim bosanskim katolicima, muslimanima i pravoslavnima (Bošnjani, Bošnjaci odnosno Bosanci).
Pošto je bila većina učesnika već spomenute rasprave uvjerena da su Bosanci isključivo (u dvadesetom stoljeću prvi put upotrijebljena) teritorijalna oznaka pod kojom je potrebno tražiti Bošnjake, Hrvate i Srbe, odlučio sam da se i u ovom članku suprotstavim tim inače sasvim neozbiljnim i zlonamjernim interpretacijama. Smatram naime da su Bosanci oznaka pod kojom moramo tražiti isključivo bosanske katolike, muslimane i pravoslavne. Osim toga, i historijski fakti svjedoče da ta oznaka nije teritorijalna oznaka odnosno da nije nastala u dvadesetom stoljeću. Ovdje ne želim raspravljati o Bosancima, koje je spomenuo turski osmanski putopisac Evlija Čelebi (1611-1682).(3) Cilj mi je prije svega da sasvim na kratko predstavim djelo s naslovom »Novo graždansko zemleopisanije«, koje je u Veneciji 1804. godine objavio u okolini hrvatskog grada Bjelovar rođeni srpski književnik Pavle Solarič (1779-1821). U tom djelu je naime Pavle Solarič spomenuo i Bosnu i Bosance. To se lijepo vidi u njegovim rečenicama, koje je citirao hrvatski historičar književnosti, filolog i kazališni radnik Nikola Andrić (1867-1945): »U Bosni, veli, žive Bosanci, slavan i svobodoljubiv narod, koji govori slavenski 'počti (gotovo) kao Srbi'. Stanovničtvo je koje muhamedanske vjeroispovijesti — većim dijelom 'Islam primivši Slavjani' — a koje rimokatoličke; najvećim dijelom pako 'gre-česki Hristijani'. Bosna može podići do 80.000 oružanih ljudi, a ima 24 velike i male utvrde, 15 gradova, 40 vesi, 20 grečeskih manastira, od kojih su dva pusta, a 5 rimokatoličkih, med kojima dva stoje prazna«.(4) To Solaričevo djelo i dosad je bilo dosta važno jer je nastalo na temelju djela, koje je pod naslovom »Allgemeine Einleitung in die neueste Erdbeschreibung« u Weimaru 1797. godine objavio njemački geograf Adam Christian Gaspari (1752-1830), a moglo bi imati još veći značaj u procesu vraćanja bosanskog identiteta svim bosanskim katolicima, muslimanima i pravoslavnima (Bošnjani, Bošnjaci odnosno Bosanci).
ILUSTRACIJA: Naslovna stranica djela Pavla Solarića. IZVOR: http://www.barper.com/slika_naj.php?ime=26279_1
(stanje na dan 1.6. 2013)
Bilješke i Literatura
1. http://www.most.ba/108/008.aspx (stanje
na dan 1.6. 2013. godine)
2. http://www.rijaset.ba/index.php?option=com_content&view=article&id=15512:lazne-dileme-o-bosanstvu-i-bosnjastvu-ili-kako-bosnjake-zaklati-olovkom&catid=201:aktuelnosti-kat&Itemid=458
(stanje na dan 3.6. 2013. godine)
3. Evlija ČELEBI, Putopis. Odlomci o jugoslovenskim zemljama, Sarajevo 1967, str. 120.
4.
Nikola ANDRIĆ, Život i književni rad Pavla Solarića, Rad Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti, Zagreb 1902,
str. 124.
Ni komentarjev:
Objavite komentar