KRALJ NA BOBOVCU: TVRTKO I. KOTROMANIĆ
Pavi Anđeliću
Sažetak: Autor članka predstavio je analizu heraldičkih simbola
bosanskih i nekih drugih evropskih vladara za koju smatra, da je pod znak
pitanja stavila gotovo sve što su istraživači dosad napisali o heraldičkim
simbolima, pečatima, novcu i grobu bosanskog bana odnosno prvog kralja Tvrtka
I. Kotromanića (1353 – 1391). Poseban značaj pripisao je novcu, koji je grad
Kotor kovao od 1385. do 1391. godine odnosno dok je priznavao vlast Tvrtka I.
Novac odnosno grb na novcu dokazuje, naime, da je i Tvrtko I. koristio u
srednjoj i zapadnoj Evropi poznati vladarski grb - možda jednu od najljepših likovnih
predstava shakespearovskog motiva »kraljeva dva tijela«? Bosanske kraljevske
tzv. »srednje« i »velike« pečatnjake odnosno pečate predstavio je kao djelo
Tvrtkovog zlatara odnosno gravera, a bobovačku grobnu kapelu Kotromanića kao
mjesto gdje je pokopan Tvrtko I. Pošto neke od hipoteza zahtijevaju i mnogo
precizniju odnosno opsežniju obradu (za koju ovdje nema dovoljno prostora)
njima namjerava posvetiti posebne rasprave.
Ključne riječi: Bosna, Bobovac, Tvrtko I. Kotromanić, Pavao Anđelić,
heraldika
Za kralja »Srbljem i Bosne i
Primoriju i Zapadnim stranam« krunisan je 1377. godine stariji sin Jelene i
Vladislava Kotromanića, Tvrtko I.(1) Za historiju Kraljevine
Bosne Tvrtkovo krunisanje važno je isto koliko i smrt zadnjeg kralja, Stipana
Kotromanića (1461 – 1463). Unatoč tome, o vremenu, mjestu i obredu krunisanja
(slično kao i o zadnjim danima zadnjeg kralja Stipana) danas nemamo sigurnih
podataka, koji bi se mogli provjeriti, te spomenutim događajima dati pravu
vrijednost. To su više puta isticali i svi dosadašnji istraživači.(2) Nasljednicima
na bosanskom kraljevskom prijestolju Tvrtko I. ostavio je ime kraljevskog
patrona, prvog kršćanskog mučenika (Sanctus Stephanus) i prilično naprednu
državu. Dovoljno je spomenuti, da je u njegovo vrijeme nastala i najstarija (na
papiru pisana) sačuvana bosanska listina. Posebnu pažnju zaslužuje
prijestolnica Bobovac, koja je 1356. godine kao »Boboch« prvi put spomenuta u
jednoj Tvrtkovoj listini. Koliko je Tvrtkov duh i danas prisutan u okolini
Bobovca odnosno u zemlji Bosni na svojevrstan način svjedoči i činjenica, da je
1991. godine Republika Bosna i Hercegovina (sva ukrašena njegovim grbovima i
zastavama) postala samostalna država. Iako je približno 28 godina sjedio na
bosanskom kraljevskom prijestolju, Tvrtkov sin Tvrtko II. (1404 – 1409, 1420 –
1443) bio je prilično nevažna figura na »političkoj šahovnici« Evrope. Vrijedan
spomena je samo njegov odnos prema Turcima. I ako izuzmemo banovanje Tvrtka I.
odnosno dva kraljevska mandata Tvrtka II., onda najvažniju razliku između
(vladavine) Tvrtka II. i (vladavine) njegovog oca predstavlja činjenica, da se
je Tvrtko II. borio na strani Turaka, a njegov otac protiv Turaka. Drugu važnu
razliku između Tvrtka II. i njegovog oca predstavlja činjenica, da se je 1428. godine
Tvrtko II. vjenčao mađarskom princezom Dorotejom, a njegov otac 1374. godine
bugarskom princezom Dorotejom.(3) Koliko je ta činjenica važna
pokazala su tek arheološka istraživanja prijestolnica Bobovca i Kraljeve
Sutjeske, koja je u 50. i 60. godinama 20. stoljeća vodio bosanski arheolog i
pravnik Pavao Anđelić (1920 – 1985). Na temelju arheoloških istraživanja
odnosno heraldičkih simbola, pečata i novca za koje je smatrao, da pripadaju
Tvrtku II. i bosanskom kralju Ostoji (1398 – 1404, 1409 – 1418).
Anđelić je pokušao dokazati, da
je mađarska princeza odnosno bosanska kraljica Doroteja (1428 – 1438) imala
vrlo važnu ulogu u izgradnji i ukrašavanju Bobovca.(4) Postavio
je hipotezu, da je kralj Tvrtko I. koristio samo dva grba: grb bosanskog
Kraljevstva (kosa greda sa šest ljiljana) i grb srpskog Carstva (dvoglavi
orao). Pozivajući se na srpskog historičara Simu Ćirkovića iste godine i u
istoj knjizi postavio je i hipoteze, da je (desetak godina poslije Tvrtkove
smrti) bosanski kralj Ostoja izvršio tzv. »grbovnu reformu« odnosno, da je na
mjestima gdje su bili Tvrtkovi grbovi postavio svoj grb, kraljevsku ljiljanovu
krunu (5), koju je kao grb prihvatio i Tvrtko II.(6) Spomenute
Anđelićeve hipoteze i s njima tijesno povezanu hipotezu »da Tvrtko I nije imao
pečata ni grba sa krunom centralno položenom na štitu« stavili smo (na temelju
kraljevskih, ljiljanovom krunom ukrašenih inicijala) pod znak pitanja. Postoje,
naime, jasni dokazi, da je takve heraldičke simbole mogao imati odnosno imao i
kralj Tvrtko I. Na tim će dokazima temeljiti naša interpretacija bosanskih
kraljevskih heraldičkih simbola, pečatnjaka, pečata i novca, koju želimo ovdje
predstaviti. Što uopće znamo o zanimljivim heraldičkim simbolima, inicijalima
ukrašenim kraljevskom ljiljanovom krunom i kraljevskoj ljiljanovoj kruni? Među
najmonumentalnije kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašene inicijale možemo
ubrojiti i inicijale na željeznim vratima krakovske katedrale, koja su nastala
oko 1364. godine. Na tim vratima kraljevska ljiljanova kruna ukrašava inicijale
»K«, prvo slovo u imenu poljskog kralja Kazimira III., koji je umro 1370.
godine.(7) Kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali nalaze se
i na paramenti iz Narbonna (inicijal »C«, prvo slovo u imenu francuskog kralja
Karla V.), te u njemačkom prevodu Biblije poznatom pod imenom češkog kralja
Václava (njem. Wenzels Bibel) u kojem su prikazani kraljevskom ljiljanovom
krunom ukrašeni inicijali »W« i »E«.(8) Vjerovatno najpoznatiji
motiv kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašenih inicijala, predstavljaju
inicijali »R« na znamenitom westminstarskom portretu (na plaštu) Tvrtkovog
savremenika, engleskog kralja Richarda II. Spomenuti portret nastao je
vjerovatno oko 1395. godine odnosno u vrijeme kad je izrađen nadgrobni spomenik
kralja Richarda i njegove žene, kraljice Ane Češke (na kraljičinom liku - na
njezinom plaštu možemo vidjeti i kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašene
inicijale »R« i »A«).(9) Kraljevskom ljiljanovom krunom
ukrašene inicijale »L« i »R« možemo vidjeti i na znamenitom simbolu anžuvinskog
doba u Zadru. Radi se najvjerovatnije o inicijalima mađarskog i poljskog kralja
Ludovika Anžuvinca (Lodovicus Rex), iako ne bi trebalo isključiti ni mogućnost,
da se radi o inicijalima napuljskog i mađarskog kralja Ladislava Anžuvinca (Ladislaus
Rex).(10)
ILUSTRACIJA 1. Krakov, katedrala: željezna vrata, koja su nastala oko 1364 godine. Izvor: P. Skubiszewski, Die Kunst in den Ländern der polnischen Krone während der zweiten Hälfte des Jahrhunderts, Zbornik: Die Parler und der schöne Stil 1350 – 1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern, (Köln - Schnütgen - Museum, urednik A. Legner), Köln 1980. |
ILUSTRACIJA 2. London, Westminstarska opatija: engleski kralj Richard II. na prijestolju. Izvor: J.J.G. Alexander, The Portrait of Richard II. in Westminster Abbey, Zbornik: The Regal Image of Richard II. and the Wilton Diptych, (urednici D. Gordon, L. Monnas, C. Elam), London 1997. |
ILUSTRACIJA 3. Detalj plašta engleskog kralja Richarda II. Izvor: J.J.G. Alexander, The Portrait of Richard II. in Westminster Abbey, Zbornik: The Regal Image of Richard II. and the Wilton Diptych, (urednici D. Gordon, L. Monnas, C. Elam), London 1997.
|
ILUSTRACIJA 4. Zadar, crkva sv. Šimuna, Francesco da Milano (1377 - 1380?), relikviarij/stećak sv. Šimuna, detalj: kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali »L« i »R«. Izvor: I. Petricioli, Škrinja sv. Šimuna u Zadru, Zagreb 1983. |
ILUSTRACIJA 5. Kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijal »L« na novcu Tvrtkovog savremenika, mađarskog i poljskog kralja Ludovika Anžuvinca. Izvor: L. Huszár, Münzkatalog Ungarn: von 1000 bis heute, Budimpešta 1979.
|
Kraljevskom ljiljanovom krunom
ukrašenih inicijala (starijih i mlađih od ovih ovdje spomenutih) sigurno bi se
još dalo naći. Radi se o (kraljevskim) heraldičkim simbolima, vrlo bliskim
znamenitom »shakespearovskom« motivu »kraljeva dva tijela« o kojem je pisao i
Ernst H. Kantorowicz.(11) Je li ih moguće označiti kao
najljepšu likovnu predstavu motiva »kraljeva dva tijela«? Kraljevskom
ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali nalaze se i na novcima grada Kotora, koji
su kovani u vremenu od 1385. do 1391. godine odnosno dok je Kotor priznavao
vlast bosanskog kralja Tvrtka I.(12) Na tim novcima prikazani
su kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali »T«, prvo slovo u imenu
kralja Tvrtka I. Na temelju Tvrtkovog kotorskog novca u njegovo vrijeme možemo
datirati i ogromnu količinu bosanskog novca na kojem su između ostalog
prikazani, i kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali »T«. Zbog
spomenutih heraldičkih simbola neki su istraživači tvrdili, da se radi o novcu
kralja Tvrtka II. i isticali, da je Tvrtko I. nakon krunisanja za kralja,
prestao kovati svoj novac.(13) Kraljevskom ljiljanovom krunom
ukrašena dva inicijala »P« možemo vidjeti i u znamenitom bosanskom iluminiranom
rukopisu tzv. »Hvalovom zborniku«, koji je 1404. godine za bosanskog velikog
vojvodu i splitskog hercega Hrvoja Vukčića bosančicom napisao krstjanin
Hval.(14)
ILUSTRACIJA 6. Kotorski novac bosanskog kralja Tvrtka I. Izvor: Š. Ljubić, Opis jugoslavenskih novaca, Zagreb 1875; B. Mimica, Numizmatika na povijesnom tlu Hrvatske IV. st. pr. Krista – 1918, Rijeka 1994.
|
ILUSTRACIJA 7. Bosanski kraljevski novac. Izvor: I. Rengjeo, Novci bosanskih banova i kraljeva, Glasnik zemaljskog muzeja, Sarajevo 1943.
|
ILUSTRACIJA 8. Inicijal »P« iz tzv. »Hvalovog zbornika«. Izvor: H. Kuna, Codex »Christiani« nomine Hval, Sarajevo 1986. |
ILUSTRACIJA 9. Inicijal »P« iz tzv. »Hvalovog zbornika«. Izvor: H. Kuna, Codex »Christiani« nomine Hval, Sarajevo 1986. |
Je li krstjanin Hval pisao
odnosno ukrašavao rukopise i za kralja Tvrtka I.? Možemo li Hvalove,
kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašene inicijale »P« predstaviti i kao
(inicijale »T«) svojevrstan »hommage« kralju Tvrtku I. odnosno možemo li
Hvalovu odluku, da upotrijebi spomenute inicijale povezati gestom bosanskog
pisara Stanka Kromirijanina, koji nam javlja da je tzv. »Batalov evangelijarij«
napisao »…v dni kralja Dabiše, ot rojenija sina Božija 1393. lito, po umrti
kralja Tvrtka drugo lito«? Bilo kako bilo, Hvalovih, kraljevskom ljiljanovom
krunom ukrašenih inicijala ne bi se stidjeli ni njegovi savremenici, evropski
iluminatori, koji su ukrašavali rukopise (u ekonomskom, kulturnom i političkom
životu srednjovjekovne Evrope) najuticajnijih predstavnika anžuvinske i
luksemburške dinastije. Hipotezu, da je krstjanin Hval stvarno mogao biti i
umjetnik na dvoru Kotromanića na svojevrstan način podupire činjenica, da
kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašenih inicijala nema u bogato iluminiranom
glagoljskom rukopisu poznatom pod imenom »Hrvojev misal«: u znanstvenoj
literaturi je, naime, kao naručilac rukopisa spomenut Hrvoje Vukčić.(15)
Ovdje moramo predstaviti i sedam
tzv. »srednjih« voštanih pečata, koji su sačuvani na listinama bosanskih
kraljeva Tvrtka II. i Tomaša Kotromanića (1443 – 1461), te na (danas
izgubljenoj?) listini Tomaševe žene, kraljice Katarine (1446 – 1478).(16) Na
tim pečatima (otiscima triju različitih tzv. »srednjih« pečatnjaka) kao
heraldički simbol možemo vidjeti kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašene inicijale
»T«. Na temelju jedne listine kralja Tomaša mađarski historičar Lajosz
Thallóczy (1854 - 1916), srpski historičar Ljubomir Stojanović (1860 - 1930) i
slovenski historičar Gregor Čremošnik (1890 - 1957) pokušali su dokazati, da su
spomenuti pečati stvarno mogli biti otisci pečatnjaka kralja Tvrtka I. odnosno,
da je Tomaš upotrebljavao tzv. »srednji«, a vjerovatno i druge pečatnjake
kralja Tvrtka I.(17) Posebnu pažnju posvetili su činjenicama, da je kralj Tomaš
svog strica, kralja Tvrtka II. uvijek dosljedno nazivao stric odnosno, da je u
listini (na kojoj se nalazi tzv. »srednji« pečat, a kao heraldički simbol je na
pečatu prikazan kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašen inicijal »T«) spomenuo,
da je upotrijebio pečatnjak svog prastrica kralja Tvrtka.
ILUSTRACIJA 10. Bosanski kraljevski tzv. »srednji« pečati. Izvor: P. Anđelić, Srednjovjekovni pečati iz Bosne i Hercegovine, Sarajevo 1970. |
Smatramo, da je (na temelju
heraldičkih simbola, te za 14. stoljeće karakterističnih pečatnih slika)
umjetnika, koji je napravio pečatnjake za bosanske kraljevske tzv. »srednje«
pečate moguće identificirati sa vrhunskim umjetnikom, koji je kralju Tvrtku I.
izradio pečatnjake za osam (na žalost, samo na listinama njegovih nasljednika
sačuvanih) tzv. »velikih« dvostranih pečata.(18) Najvažniji podatak o tom
umjetniku nudi nam 12.3. 1380. godine datirana listina kralja Tvrtka I. U njoj
je, naime, spomenut i tzv. »veliki« dvostrani pečat.(19) Smatramo,
da je postojanje Tvrtkovih tzv. »srednjih« odnosno »velikih« dvostranih pečatnjaka(20) i
pred 1380. godinom dovoljno razumljivo (teško je, naime, vjerovati da bi Tvrtko
I. i poslije krunisanja za kralja upotrebljavao pečatnjake iz vremena dok je
bio bosanski ban). Mali broj istraživača pokušao je odgovoriti na pitanje tko
je izradio lik kralja Tvrtka I. na veličanstvenom tzv. Salomonovom prijestolju,
biblijskom ikonografskom motivu, koji je u srednjovjekovnoj kršćanskoj
umjetnosti predstavljen kao »Sedes sapientiae« (Prijestolje mudrosti odnosno
prijestolje Madone sa djetetom na koljenima). Na žalost, i u ovom trenutku
možemo tvrditi samo to, da se radi o vrhunskom umjetniku. Spomenute bosanske
tzv. »velike« dvostrane pečate je, naime, moguće uvrstiti među najljepše i
najveće sačuvane srednjovjekovne evropske pečate.
ILUSTRACIJA 11. Bosanski kraljevski tzv. »veliki« dvostrani pečati. Radi se zapravo o bolje ili slabije sačuvanim pečatima u obliku 11cm velikog kruga, koji se međusobno razlikuju po imenima trojice Kotromanića (Stephi Tvrtconis, Stephi Dabisse i Stephi Ostoia) u natpisu i heraldičkim simbolima (dva imaju kosu gredu sa šest ljiljana i dvoglavog orla, a na ostalih šest nalazi se kraljevska ljiljanova kruna. Izrađeni su od tamnocrvenog voska. Izvor: P. Anđelić, Srednjovjekovni pečati iz Bosne i Hercegovine, Sarajevo 1970.
|
ILUSTRACIJA 12. Među dvadesetak najvećih i najljepših evropskih tzv. »konjaničkih« pečata uvršten je i pečat kralja Tvtka I. Izvor: A.C. Fox - Davies, The Art of Heraldry, London 1986. |
Je li umjetnik, osim na dvoru
bosanskog kralja Tvrtka I. radio i u Zadru, najvećem zlatarskom središtu na
istočnoj obali Jadranskog mora? Možemo li ga identificirati s kojim od u Zadru
djelujućih francuskih, italijanskih i njemačkih zlatara? Poznato je, naime, da
su od 1380. do 1404. godine pored italijanskog zlatara Francesca da Milano u
Zadru radili i francuski zlatar Ziletus te njemački zlatari Guncelinus,
Hipertus i Johannes.(21) Koliko je vremena nepoznati
umjetnik preživio u Bosni? Koliko je saradnika imao? Možemo li mu pripisati
kraljevske insignije kralja Tvrtka I., znamenite bosanske srebrene pojaseve,
kalup za jedini poznati bosanski kraljevski zlatnik i kalupe za novac kralja
Tvrtka I.? Kakvu je ulogu mogao imati kod nastajanja arhitekturnih i drugih na
istočnoj obali Jadranskog mora najkvalitetnijih gotičkih ukrasa(22), koje je u
ruševinama bosanske prijestolnice Bobovac otkrio Pavao Anđelić? Bilo kako bilo,
za tog po imenu nepoznatog, i u 14. stoljeću u zemlji Bosni možda najvećeg
umjetnika u znanstvenoj literaturi predlažemo ime Zlatar bosanskog kralja Tvrtka
I.
ILUSTRACIJA 13. Pogled na šumom obraslu tzv. »bobovačku kosu«. Izvor: http://bobovac.org/bobovac-galery.html (stanje 27.3. 2007). |
ILUSTRACIJA 14. Bobovac: rekonstruirana luneta iznad jednih bobovačkih gradskih vrata. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 15. Bobovac: fragment gotičkog prozora na kojem vidimo kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašen mali gotički inicijal »R«. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 16. Bobovac: heraldičkim ljiljanima ukrašen kapitel (na vrlo sličan način povezani ljiljani nalaze se i na čuvenom relikvijariju/stećku sv. Šimuna u Zadru). Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973.
|
ILUSTRACIJA 17. Bosanski zlatnik. Izvor: I. Rengjeo, Novci bosanskih banova i kraljeva, Glasnik zemaljskog muzeja, Sarajevo 1943. Zanimljivo je, da je dosad pripisivan prvom i zadnjem bosanskom kralju. Posebnu pažnju zaslužuje i na zadnjim nogama stojeći lav, koji je (unatoč činjenici, da su takve lavove koristili i brojni drugi evropski vladari) u znanstvenoj literaturi predstavljen kao bizantinski/srpski lav. |
ILUSTRACIJA 18. Bobovac, pozlaćena životinjska kost: neidentificirani lik (muškarac ili žena?) P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973.
|
Mogu li heraldički simboli
Tvrtka I. svjedočiti o porijeklu Tvrtkovog Zlatara? Heraldički simboli (kosa
greda sa ljiljanima, dvoglavi orao, lav i kraljevska ljiljanova kruna) dosta
prije nego u Bosni pojavili su se na kiparskim, slikarskim odnosno zlatarskim
djelima u srednjoj i zapadnoj Evropi.(23) Tko je kralju Tvrtku I.
dozvolio upotrebu tih simbola (engleski kraljevi Edvard III. i Richard II.,
francuski kralj Karlo V., mađarski i poljski kralj Ludovik Anžuvinac ili
njemačko – rimski car Karlo IV.)? Smatramo, da dio odgovora na to pitanje nude
i heraldički običaji u Evropi.
Heraldičkim simbolima ukrašeni
(vojnički) štitovi u srednjoj i zapadnoj Evropi pojavljuju se prvi put krajem
11. stoljeća, u vrijeme prvog tzv. »križarskog« rata protiv sljedbenika vjere
islama. Pošto srednjovjekovni bizantinski i srpski vladari na štitovima nisu
prikazivali svoje heraldičke simbole o njihovim heraldičkim simbolima nije
moguće govoriti u smislu zapadnoevropske heraldike. To je vrlo važna i dosad
začuđujuće malo korišćena historijska činjenica na koju je upozorio i ruski
historičar odnosno pravnik Aleksandar Solovjev (1890 - 1971).(24) Istraživači,
koji su dosad pisali o bosanskim i srpskim heraldičkim simbolima svoje su
hipoteze temeljili i na činjenici, da se je Tvrtko I. Kotromanić krunisao za
kralja »Srbljem i Bosne i Primoriju i Zapadnim stranam«. Tvrtkovu kosu gredu sa
ljiljanima predstavili su kao grb bosanskog Kraljevstva, a dvoglavog orla kao
grb srpskog Carstva.(25) Njihovim hipotezama i danas se
protive činjenice, da su ljiljani (fleurs – de – lys) i dvoglavi orao što ih
vidimo na dva bosanska tzv. »velika« dvostrana pečata, heraldički simboli
(francuskih kraljeva i njemačko – rimskih careva) Anžuvinaca i Luksemburgovaca,
u ekonomskom, kulturnom i političkom životu srednjovjekovne Evrope
najuticajnijih porodica. Da se te hipoteze više ne mogu braniti na svojevrstan
način potvrđuju i riječi Aleksandra Solovjeva.(26) Činjenica
je, naime, da je Solovjevljev »najizuzetniji srpski orao« istovremeno i jedini,
koji je prikazan na (vojničkom) štitu. Na koji način bi još bilo moguće
Tvrtkovog dvoglavog orla povezivati sa srpskom vladarskom dinastijom
Nemanjićima ili na primjer sa orlovima na plaštu srpskog despota Konstantina
Dejanovića?
ILUSTRACIJA 19. London, British Museum, Cotton Nero E. II, II, fols. 229v., Boucicautov horarist (Majstor Horarija za Marechala de Boucicauta) i radionica: susret Tvrtkovih savremenika, njemačko - rimskog cara Karla IV. i francuskog kralja Karla V. Izvor: M. Meiss, French Painting in the Time of Jean de Berry. The Late Fourteenth Century and the Patronage of the Duke, London 1967.
|
ILUSTRACIJA 20. Dvoglavi orao na pečatu njemačko - rimskog cara Sigismunda Luksemburgovca. Izvor: Bertalan Kéry, Kaiser Sigismund: ikonographie Wien - München 1972. |
ILUSTRACIJA 21. Zastava Republike Bosne i Hercegovine |
ILUSTRACIJA 22. Portret srpskog despota Konstantina Dejanovića. Na Konstantinovom plaštu vidimo i dvoglave orlove. Izvor: A. Solovjev, Historija srpskog grba i drugi heraldički radovi, Beograd 2000 (Samo u slučaju, da je sačuvan kakav portret Tvrtka I. na kojem bi - na njegovom plaštu - mogli vidjeti ovakve dvoglave orlove odnosno tzv. »orlove u krugovima« hipoteza o bizantinskom/srpskom orlu Tvrtka I. bi dobila na vrijednosti.). |
ILUSTRACIJA 23. Dvoglavi orao bizantinske dinastije Paleologa. Izvor: P. Sherrard, Bizanc, Ljubljana 1970. |
Smatramo, da je kralj Tvrtko I.
na svoje pečate postavio heraldički simbol njemačko – rimskih careva (crnog
dvoglavog orla na zlatnoj podlozi) ili simbol kakve (sa Kotromanićima tijesno
povezane) ugledne porodice iz srednje ili zapadne Evrope.(27) Da
je Tvrtkov dvoglavi orao stvarno »srednjoevropski odnosno zapadnoevropski«
dvoglavi orao na svojevrstan način potvrđuje i činjenica, da pred Tvrtkovim
krunisanjem za kralja anžuvinski (francuski) ljiljani nisu bili heraldički
simbol bosanskih Kotromanića.(28) Smatramo da i spomenuti
heraldički simboli predstavljaju važne dokaze, o promjenama, što ih je (svojim
krunisanjem za kralja) u bosanskoj unutrašnjoj i vanjskoj politici prouzrokovao
kralj Tvrtko I. Koliko je pečatnjaka odnosno tipara kralju Tvrtku I. napravio
njegov Zlatar? Pitanje je važno i zbog Anđelićeve identifikacije bosanskih tzv.
»srednjih« odnosno »velikih« dvostranih kraljevskih pečata. Anđelić je, naime,
bio uvjeren, da se radi o otiscima jednog srednjeg i jednog velikog pečatnjaka
odnosno tipara na kojem su nasljednici Tvrtka I. (Dabiša, Ostoja i Tvrtko II.)
imena svojih prethodnika zamjenjivali svojima.(29) Ni
tu Anđelićevu hipotezu ne možemo prihvatiti. Smatramo, da su na dvoru kralja
Tvrtka I. pisari mogli imati i dva ili tri tzv. »srednja« odnosno »velika«
pečatnjaka. U svakom slučaju to ne bi bio nikakav »luksuz« već i na svim drugim
evropskim dvorovima široko rasprostranjen običaj. Uostalom, danas je vrlo teško
i zamisliti prilično ambicioznog vladara, koji bi jednom takvom umjetniku kao
što je Zlatar bosanskog kralja Tvrtka I. povjerio izradu samo dva pečatnjaka. A
koliko u svemu tome može biti istine potvrđuju i činjenice, da su bosanski
kraljevi Dabiša Kotromanić (1392 – 1395) i Ostoja na (jednom?) Tvrtkovom tzv.
»srednjem« odnosno »velikom« pečatnjaku stvarno brisali (iz natpisa) ime Stephi
Tvrtconis i stavljali svoja imena. Unatoč tome, tzv. »velike« pečatnjake sa
imenom Stephi Tvrtconis (u natpisu) koristili su i mnogo mlađi bosanski
kraljevi Tomaš i Stipan Kotromanić (1461 – 1463). O tome danas svjedoči i pet
njihovih tzv. »velikih« dvostranih pečata. Anđelić je (nakon što je upozorio,
da je ime Stephi Tvrtconis puno ljepše napisano od imena Stephi Dabisse i Stephi
Ostoia) prilično ozbiljan problem riješio tako, da je ime Stephi Tvrtconis
objasnio kao ime kralja Tvrtka II., a onda je tvrdio, da je i kralj Tvrtko II.
na svom dvoru imao »vrsnog majstora - gravera«.(30) Ni
tu hipotezu ne možemo prihvatiti. Ako je, naime, Tvrtko II. na svom dvoru
stvarno imao »vrsnog majstora - gravera« kako se je moglo dogoditi, da majstor
popravlja pečatnjak star više od pedeset godina? Kako se je moglo dogoditi, da
»vrsni majstor – graver« na tzv. »srednjim« pečatima kralja Tvrtka II. ponavlja
motive sa pečata savremenika kralja Tvrtka I., engleskog kralja Edvarda III.?
Anđelić je izgradnju i ukrašavanje bosanske prijestolnice Bobovca toliko uporno
povezivao sa ženom Tvrtka II., Dorotejom, da je s njom povezao čak i Tvrtkovog
»vrsnog majstora - gravera«.(31) Interpretaciju dva tzv. »velika«
dvostrana pečatnjaka kralja Tvrtka I. uzeo je i kao temelj za raspravu o tzv.
»grbovnoj reformi« kralja Ostoje, koji je, navodno, na Tvrtkovom tzv. »velikom«
pečatnjaku »izbrisao« kosu gredu sa ljiljanima i dvoglavoga orla, a na njihovo
mjesto postavio kraljevsku ljiljanovu krunu. Naveo je i razloge za Ostojinu
»grbovnu reformu«.(32)
Je li potrebno isticati, da je bila »corona
regni Hungariae« jednako »sveta« na početku 13. i na početku 15. stoljeća? Pa i
u slučaju, da bosanski kraljevski pečati uopće nisu sačuvani nijedan istraživač
ne bi smio tvrditi, da se je kraljevska ljiljanova kruna (kao heraldički simbol
bosanskih i drugih evropskih srednjovjekovnih vladara) pojavila tek poslije
smrti kralja Tvrtka I. Da je bila kraljevska ljiljanova kruna (u vrijeme kralja
Tvrtka I. u čitavoj Evropi) dobro poznata na svojevrstan način potvrđuju dio
zakletve(33) stanovnika grada Trogira i novac(34) kralja
Ludovika Anžuvinca. Kad će istraživači kulturne historije Banovine i Kraljevine
Bosne priznati, da bi i kraljevska ljiljanova kruna što je vidimo na tzv.
»kraljevskom« portalu u bosanskom gradu Jajce mogla biti heraldički simbol ne
samo kralja Tvrtka I. već i kralja Ludovika Anžuvinca odnosno Ladislava Anžuvinca?
Je li potrebno predstaviti još koji ljepši dokaz, da su mađarska i bosanska
kraljevska kruna već u vrijeme Tvrtka I. bile »svete krune«? Je li potrebno
predstaviti još koji ljepši dokaz, da je kraljevska ljiljanova kruna što je
vidimo na bosanskim kraljevskim tzv. »srednjim« odnosno »velikim« dvostranim
pečatima, heraldički simbol Tvrtka I.?
ILUSTRACIJA 24. Sarajevo, Zemaljski muzej: novac kralja Ludovika Anžuvinca, koji je pronađen u blizini bosanskog grada Brčko. Izvor: J. Petrović, Numizmatički izvještaji. O nalazu ugarskih denarića u Brčkom II., Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 17., Sarajevo 1962.
|
Smatramo, da smo (na temelju
heraldičkih simbola, pečata i novca kralja Tvrtka I.) stavili pod znak pitanja
Anđelićevu hipotezu o Ostojinoj »grbovnoj reformi«. Koliko je sporna tzv.
»grbovna reforma« kralja Ostoje svakako su najbolje pokazali zlatari kraljeva
Dabiše i Ostoje, koji nisu bili u stanju (u natpisu tzv. »srednjih« odnosno
»velikih« pečatnjaka) ni imena svojih kraljeva čestito napisati, a kamoli da sa
pečatne slike spomenutih pečatnjaka brišu Tvrtkove i na njihovo mjesto
postavljaju druge heraldičke simbole. O odnosu, koji su do Tvrtkovog životnog
djela imali njegovi nasljednici i drugi predstavnici bosanske političke elite
možda najbolje svjedoči činjenica, da Tvrtkovi pečatnjaci nisu bili (u skladu
sa tadašnjim običajima) uništeni nakon njegove smrti već su ih (što je možda
jedinstven primjer u političkoj historiji srednjovjekovne Evrope) sve do 1478.
godine upotrebljavali članovi porodice Kotromanić. Gdje je pokopan kralj Tvrtko
I.? Heraldičkim simbolima, pečatnjacima odnosno pečatima i novcima je, naime,
vrlo tijesno povezan i njegov grob. Anđelić je (oslanjajući se na svoju
interpretaciju heraldičkih simbola Kotromanića) zanemario činjenicu, da su i
nasljednici Tvrtka I. kao grb koristili kosu gredu sa zlatnim ljiljanima, te
postavio hipotezu, da se Tvrtkov grob nalazi u tzv. »krunidbenoj i grobnoj
crkvi Kotromanića« u naselju Mili (današnje selo Arnautovići) kod Visokog.(35) I
zaista, svaki pošteni istraživač kulturne historije Banovine i Kraljevine Bosne
mora priznati, da Anđelićeva hipoteza o Tvrtkovom grobu ima prilično slabe
temelje.
ILUSTRACIJA 25. Sarajevo, Zemaljski muzej: fragmenti brokata na kojima vidimo dijelove štita ukrašene kosom gredom i ljiljanima, grbovima Kotromanića. Izvor: P. Anđelić, Grobovi bosanskih kraljeva u Arnautovićima kod Visokog, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 17., Sarajevo 1962. |
ILUSTRACIJA 26. Bobovac, grobna kapela: tlocrt. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973.
|
ILUSTRACIJA 27. Na temelju fragmenata bobovačke nadgrobne ploče rekonstruiran je grb Kotromanića (kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašeni inicijali »S« i »T«) Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 28. Na temelju fragmenata jedne bobovačke nadgrobne ploče rekonstruiran je grb Kotromanića (dvoglavi orao). Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 29. Sarajevo, Zemaljski muzej, Fragmenat jedne bobovačke nadgrobne ploče. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 30. Sarajevo, Zemaljski muzej: fragmenat bobovačke nadgrobne ploče na kojoj se vidi idealizirano lice plemenitog Kotromanića. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 31. Skica za rekonstrukciju bobovačke nadgrobne ploče. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973.
|
ILUSTRACIJA 32. Sarajevo, Zemaljski muzej: heraldički simboli otkriveni u ruševinama Bobovca. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
ILUSTRACIJA 33. Sarajevo, Zemaljski muzej: dio latinskog natpisa na fragmentu jedne bobovačke nadgrobne ploče. Izvor: P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973. |
A tko je bio pokopan u
bobovačkoj dvorskoj kapeli Kotromanića? Anđelić je gradnju odnosno adaptaciju
spomenute kapele postavio u vrijeme kraljeva Ostoje i Tvrtka II.(36) Nisu
ga puno brinule činjenice, da se na tim pločama nalaze kraljevskom ljiljanovom
krunom ukrašeni inicijali »S« odnosno »T« i dvoglavi orao.(37) Još
manje ga je brinula činjenica, da je kvaliteta nadgrobnih ploča bosanskih
kraljeva daleko iznad evropskog prosjeka. Zašto Anđelić nije postavio pitanje,
koji je bosanski kralj na svom dvoru imao odnosno mogao imati umjetnine čak i u
širem evropskom okviru natprosječne vrijednosti? Zašto nije fragmente
nadgrobnih ploča predstavio kakvom ozbiljnom historičaru umjetnosti? Bilo kako
bilo, fragmenti nadgrobnih ploča bosanskih kraljeva već skoro četrdeset godina
čekaju, da ih kakav ozbiljan historičar umjetnosti predstavi evropskim
istraživačima srednjeg vijeka. Imajući sve spomenuto pred očima odlučili smo,
da grob kralja Tvrtka I. tražimo u bobovačkoj grobnoj kapeli Kotromanića.(38) Smatramo,
da je bio kralj Tvrtko I. pokopan u grobu što se nalazi u sredini kapele.
Bilješke
i Literatura
1. Sadržaj ovog članka prvi put je
predstavljen na predavanju »Znamenja Bosne«, koje smo (na bosanskom jeziku)
imali 7.4. 2005 godine na Filozofskom fakultetu u Ljubljani. Kao poseban prilog
objavljen je u ljubljanskom listu Bošnjak. O tome vidi: H.S. Mekanović,
Heraldički simboli, pečati i novac bosanskoga kralja Tvrtka I. Kotromanića
(1377? – 1391), Bošnjak (godina 2. broj 4.), Ljubljana 2006, str. 1 – 16. Na
slovenačkom internetnom portalu http://www.bosnjak.si
bila je 2008. godine objavljena popravljena i nešto dopunjena verzija tog
članka.
2. S. Ćirković, Istorija
srednjevekovne bosanske države, Beograd 1964, str. 135 – 140; S. Ćirković,
Sugubi venac: prilog istoriji kraljevstva u Bosni, Zbornik Filozofskog
fakulteta (Spomenica Mihaila Dinića 1.), Beograd 1964, str. 343 – 370; J.
Kujundžić. Tvrtkova krunidba 1377 godine, Dobri pastir (godina 26. svezak 1 –
2), Sarajevo 1976, str. 231 – 237; N. Klaić, Srednjovjekovna Bosna: politički
položaj bosanskih vladara do Tvrtkove krunidbe (1377.g.), Zagreb 1989; D.
Lovrenović, Bosansko srednjovjekovlje u svjetlu kristijanizacije vladarske
ideologije: na trećem putu tzv. »monarhijske pobožnosti«, Bosna franciscana
(godina 5. broj 8.), Sarajevo 1997, str. 156 -193; D. Lovrenović, Bosanski
rusag i sveta kruna bosanska: utjecaj Ugarske na razvoj političkih institucija
srednjovjekovne Bosne, Bosna franciscana (godina 11. broj 19.), Sarajevo 2003,
str. 79 – 106. D. Lovrenović, Na klizištu povijesti. Sveta kruna ugarska i
Sveta kruna bosanska (1387 – 1463), Zagreb – Sarajevo 2006.
3. P. Anđelić, Bosanska kraljica
Doroteja Gorjanska, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 27/28, Sarajevo
1973, str. 380 – 382.
4. P. Anđelić, Bobovac i Kraljeva
Sutjeska. Stolna mjesta bosanskih vladara u 14. i 15. stoljeću, Sarajevo 1973,
str. 46.
5. P. Anđelić, Srednjovjekovni
pečati iz Bosne i Hercegovine, Sarajevo 1970, str. 96 »Ostoja je izvršio velike
izmjene u državnom i ličnom grbu, tako da se ova njegova intervencija opravdano
može nazvati grbovnom reformom. On je sa štita izbacio stari Kotromanića simbol
– kosu prugu, a zatim i ljiljane, koje je bio uveo Tvrtko I, pa na čitavom
slobodnom prostoru postavio kraljevsku krunu. Tako je stvorio novi državni grb
bosanske krune, koji je onda unio i u svoj osobni grb, zadržavajući dio
Tvrtkove kompozicije: kacigu sa plaštem, krunom i perjanicom. Karakteristično
je da Ostoja nije potpuno zabacio ni stari državni grb Tvrtkove koncepcije
(štit sa kosom prugom i šest ljiljana), jer ga je ostavio na tako istaknutom
mjestu kao što je zastava«.
6. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
40 »Naše dosadašnje izlaganje i analiza svakog pojedinačnog pečata, kao i
provjeravanja drugih heraldičkih dokumenata pokazali su da Tvrtko I nije imao
pečata ni grba sa krunom centralno položenom na štitu…Sistematsko praćenje
razvoja kraljevskih pečata i grbovnih oznaka na njima pokazalo je da je Tvrtko
I u svome grbu imao kao heraldički znak samo kosu prugu sa ljiljanima, a nikada
krunu na štitu. Ovaj drugi heraldički simbol uvodi tek Ostoja, kako na
srednjem, tako i na svim važnijim mjestima velikog pečata. Tvrtko II u osnovi
usvaja ovu Ostojinu reformu i u vrijeme svoje druge vlade zadržava krunu na
štitu kao svoj vlastiti grb. Istina, taj znak nekada modificira dodajući mu
inicijal svoga imena – slovo T, ali se može zapaziti da u tome nije sasvim
dosljedan, jer se nekada taj dodatak proširuje u skupinu ST«.
7. P. Skubiszewski, Die Kunst in den
Ländern der polnischen Krone während der zweiten Hälfte des 14. Jahrhunderts,
Zbornik: Die Parler und der schöne Stil 1350 – 1400. Europäische Kunst unter
den Luxemburgern, (Köln - Schnütgen - Museum, urednik A. Legner), Köln 1980,
str. 112 (ilustracija je objavljena na stranici 115).
8. M. Meiss, French Painting in the
Time of Jean de Berry. The Late Fourteenth Century and the Patronage of the
Duke, London 1967, str. 99 - 107; H. Hlavácková, The Bible of Wenceslas IV. in
the Contex of Court Culture, Zbornik: The Regal Image of Richard II. and the
Wilton Diptych, (urednici D. Gordon, L. Monnas, C. Elam), London 1997, str. 223
– 232.
9. J.J.G. Alexander, The Portrait of
Richard II. in Westminster Abbey, Zbornik: The Regal Image of Richard II. and
the Wilton Diptych (urednici D. Gordon, L. Monnas, C. Elam) London 1997, str.
197 - 206; P. Lindley, Absolutism and the Regal Image in Ricardian Sculpture,
Zbornik: The Regal Image of Richard II. and the Wilton Diptych (urednici D.
Gordon, L. Monnas, C. Elam), London 1997, str. 61 – 84.
10. I. Petricioli, Škrinja sv. Šimuna u Zadru, Zagreb 1983, str. 20.;
H.S. Mekanović, Simbol anžuvinskog doba u Zadru – relikvijarij ili bosanski
stećak?, Bosna franciscana (godina 13. broj 22), Sarajevo 2005, str. 191 – 198.
11. E.H. Kantorowicz, Kraljevi dve
telesi. Študija o srednjeveški politični teologiji, Ljubljana 1997.
12. Š. Ljubić, Opis jugoslavenskih
novaca, Zagreb 1875, str. 211, 212 (vidi: Tab. 16); B. Mimica, Numizmatika na
povijesnom tlu Hrvatske 4. st. pr. Krista – 1918, Rijeka 1994, str. 96 – 98.
13. I. Rengjeo, Novci bosanskih
vladara (Zbornik: Povijest hrvatskih zemalja Bosne i Hercegovine 1.), Sarajevo
1942, str. 668 – 684; I. Rengjeo, Novci bosanskih banova i kraljeva, Glasnik
zemaljskog muzeja, Sarajevo 1943 str. 237 - 291; D. Kovačević, Gdje je bila
kovnica novca bosanskih vladara, Godišnjak istoriskog društva Bosne i
Hercegovine 4., Sarajevo 1952, str. 269 – 276; J. Šidak, Iz bosanske
srednjovjekovne numizmatike. Prilog pitanju o velikom zlatniku, Godišnjak
istoriskog društva Bosne i
Hercegovine
7., Sarajevo 1956, str. 95 – 101; T. Glavaš, Druga ostava bosanskog novca iz
Ribića kod Konjica, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 44., Sarajevo 1989,
str. 233 – 266.
14. H. Kuna, Codex »Christiani«
nomine Hval, Sarajevo 1986 (vidi i posebnu publikaciju uz faksimil tog
iluminiranog rukopisa, što se danas čuva u Univerzitetskoj biblioteci u
Bologni).
15. V. Štefanić, Missale Hervoiae
Ducis Spalatensis croatico - glagoliticum (faksimil originala iz Topkapi Sarayi
Muzeja u Istanbulu), Graz - Ljubljana - Zagreb 1973. O krstjaninu Hvalu i
drugim bosanskim iluminatorima odnosno pisarima pripremamo posebnu raspravu.
16. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
42 – 46.
17. L. Thallóczy, Studien zur
Geschichte Bosniens und Serbiens im Mittelalter, Leipzig 1914; LJ. Stojanović,
Stare srpske povelje i pisma 1- 2, Beograd – Sremski Karlovci 1929 – 1934; G.
Čremošnik, Bosanske i humske povelje srednjeg vijeka 2. Glasnik zemaljskog
muzeja 4 – 5, Sarajevo 1950, pp. 105 – 199; P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
24, 25, 39 – 41, 44, 45; G. Čremošnik, Studije za srednjovjekovnu diplomatiku i
sigilografiju Južnih Slavena, ANUBIH, Sarajevo 1976.
18. O glavnim karakteristikama tih
pečata dosad je najviše pisao P. Anđelić. O tome vidi: P. Anđelić, 1970, cit.
n. 5, str. 23 - 32, 36 – 41.
19. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
23.
20. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
17, 18.
21. O Francescu da Milano i drugim zadarskim srednjovjekovnim
zlatarima vidi: C. Fisković, Zadarski sredovječni majstori, Split 1959;
I. Petricioli, Prilozi izučavanju srednjovjekovnog zlatarstva u Zadru, Radovi 2., Zadar 1961, str. 132 -
146; N. Klaić - I. Petricioli, Prošlost Zadra. Zadar u srednjem vijeku 2.,
Zadar 1976, str. 578; I. Petricioli, 1983, cit. n. 10, str. 8 – 13, 17, 18.
22. Ovdje želimo spomenuti samo neke
od u evropskoj znanstvenoj literaturi, na žalost, potpuno nepoznatih bosanskih
(vrlo kvalitetnih) gotičkih umjetničkih spomenika: fragment prozora na kojem
vidimo sa kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašen mali inicijal »R«, fragmente
lunete portala na kojima vidimo sa kraljevskom ljiljanovom krunom ukrašen
inicijal »T«, kockasti kapitel sa ljiljanima te fragmente pećnjaka i keramičkih
svjetiljki.
23. W. Ewald, Siegelkunde, München -
Berlin 1914; M. Meiss, French Painting in the Time of Jean de Berry. The
Boucicaut Master, London 1968, (vidi ilustraciju broj 429); T. Diedrich,
Siegelkunst, Zbornik: Die Parler und der schöne Stil 1350 – 1400. Europäische
Kunst unter den Luxemburgern 3., (Köln, Schnütgen Museum, urednik A. Legner),
Köln 1978, str. 151 - 163; R.H. Ellis, Catalogue of Seals in the Public Record
Office (personal seals) 1., London 1978; A.C. Fox - Davies, The Art of
Heraldry, London 1986; D.H. Wiliams, Catalogue of Seals in the National Museum
of Wales 1., Cardiff 1993; A. Solovjev, Istorija srpskog grba i drugi
heraldički radovi, Beograd 2000; D. Kos, Grb in mit. Primer psevdokraljevskega
izročila o gospodih Svibenskih (12. - 19. stoletje), Zgodovinski časopis 3 – 4
(letnik 56.), Ljubljana 2002, str. 287 – 325.
24. A. Solovjev, Postanak ilirske
heraldike i porodica Ohmučević, Glasnik skopskog naučnog društva 12., Skopje
1933, str. 79 »Za istoriju srpskoga prava bi bilo od velikog značaja, kad bi se
moglo dokazati, da je Dušanova vlastela imala svoje grbove, taj znak zapadnih
feudalnih uticaja«.
25. Navedeni istraživači spomenuti su
u 2006. godine objavljenoj knjizi bosanskog historičara Dubravka Lovrenovića. O
tome vidi napomenu broj 1.
26. A. Solovjev, 2000, cit. n. 23,
str. 76 - 79, 81 - 86, 319, 320.
27. I žena grofa Ulricha
Helfensteina, koja se je potpisivala kao: »Maria Gräfin von Helfenstein,
geborene Herzogin zu Bosnien« je kao heraldičke simbole koristila ljiljane i
dvoglavog orla. Da li je žena prijatelja njemačko – rimskog cara Karla IV. i
njegovih sinova, kao grb stvarno koristila bizantinskog/srpskog zlatnog
dvoglavog orla na crvenoj podlozi? Od ovdje spomenutih istraživača Mariju
Helfenstein spominjali su J. Kujundžić i D. Lovrenović.
28. U to se možemo uvjeriti i ako
pogledamo heraldičke simbole, koje je koristila žena celjskog grofa Hermana I.
i kćerka bosanskog bana Stipana II., Katarina. O tome vidi: I. Voje, Katarina
Celjska Kotromanićka in njen pečat, Celjski zbornik 1977 – 1981, Celje 1981,
str. 287 – 292; K. Žvanut, Pečati grofov Celjskih, Ljubljana 2001, str. 83; K.
Mahnič, Srednjeveški ženski pečati iz Arhiva Republike Slovenije, Ljubljana
2006, str. 43.
29. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
23 - 32, 36 – 41.
30. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
46, 47.
31. P. Anđelić, 1973, cit. n. 3, str.
386, 392.
32. P. Anđelić, 1970, cit. n. 5, str.
98 »Kao što se vidi sa slike prijestolnog pečata, kralj Ostoja je postavio novi
grb (štit sa krunom) na ona mjesta gdje je Tvrtko I, nesumnjivo bio postavio
državne grbove Srbije i Bosne. Iz ovoga postupka treba zaključiti da je Ostoja
iz izvjesnih razloga formirao novi jedinstveni grb koji simbolizira bosansku
državu u cjelini, uključujući tu i srpske zemlje. Takav postupak imao je svoga
opravdanja u činjenici da ni ostali dijelovi bosanske države nisu bili
predstavljeni posebnim grbovima. Ipak je izgleda, pravi razlog za Ostojinu
reformu ležao u pravnoj teoriji o (apstraktnoj) kruni kao elementu koji
objedinjava sve, često autarhične, dijelove jedne državne zajednice. Takva
teorija o »zemljama krune sv. Stjepana« upravo je u to doba bila dominantna
među ugarskim pravnicima, a Ostoja je imao prilike da se s njome i bliže
upozna. Osim toga, zna se da je baš Ostoja svoje pravo na bosanski prijesto
temeljio i na faktičnom posjedovanju bosanske kraljevske krune, koju je uz
pomoć Madžara, ljubomorno čuvao u tvrdom Bobovcu«; S. Ćirković, 1964, cit. n.
2, str. 224 – 226; D. Lovrenović, 2003, cit. n. 2, str. 91 »Nakon što je pod
Tvrtkom I. predstavljala »simbol ličnog statusa«, evolucija koncepcije bosanske
krune ulazi u novu fazu pod kraljem Stjepanom Ostojom, kada »kruna postaje
osnovni simbol državnoga grba«. Ovaj »pojačani kult krune« ocrtava se u
rasporedu heraldičkih simbola: kruna sada dolazi »na centralno mjesto na štitu
i zadržava staro mjesto na vrhu kacige«.
33. I. Lucić, Povijesna svjedočanstva
o Trogiru 2., Split 1979, str. 773 »…da ćemo čuvati vjernost i postojanost
svetoj ugarskoj kruni, našem naravnom gospodaru, onako kako su je čuvali naši
stari, i da je bolje umrijeti nego li odstupiti od vjernosti svetoj ugarskoj
kruni te nećemo nikako podložiti nas i naš grad rečenom kralju Bosne, već
kralju Ugarske, a ako ostali Dalmatinci neće da čuvaju vjernost svetoj ugarskoj
kruni, mi ćemo je čvrsto čuvati«.
34. J. Petrović, Numizmatički
izvještaji – V. Dinarići iz Brčkog, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija)
13., Sarajevo 1958, str. 241, 242; J. Petrović, Numizmatički izvještaji: o
nalazu ugarskih denarića u Brčkom 2., Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 17.,
Sarajevo 1962, str. 177 - 190; L. Huszár, Münzkatalog Ungarn: von 1000 bis
heute, Budimpešta 1979, str. 85 – 91.
35. Kralj Tvrtko I. umro je u vremenu
od 10. 2. 1391 do 10. 3. 1391. Anđelićeva hipoteza temelji se na jednom
kraljevskom prstenu i ostacima brokatne tkanine na kojoj se vidi tzv. potpuni
grb Kotromanića: kao heraldički simbol je na štitu prikazana kosa greda sa
zlatnim ljiljanima. O tome vidi: P. Anđelić, Grobovi bosanskih kraljeva u
Arnautovićima kod Visokog, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 17.,
Sarajevo 1962, str. 165 – 171; P. Anđelić, Neka pitanja bosanske heraldike,
Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 19., Sarajevo 1964, str. 157 – 172; P.
Anđelić, Krunidbena i grobna crkva bosanskih vladara u Milima (Arnautovićima)
kod Visokog, Glasnik zemaljskog muzeja (Arheologija) 34., Sarajevo 1980, str.
227 – 231.
36. P. Anđelić, 1973, cit. n. 4, str.
89, 94, 98.
37. P. Anđelić, 1973, cit. n. 4, str.
95, 96.
38. Dobri temelji za hipotezu o
Tvrtkovom grobu u bobovačkoj grobnoj kapeli nalaze se i u djelima znamenitog
austrijskog antropologa odnosno etnologa Felixa von Luschana (1854 – 1924),
koji je tvrdio, da je od 1879 do 1881 godine u selu Ravna Trešnja u blizini
Tuzle otkrio grob kralja Tvrtka I. (ili Tvrtka II.?). Smatramo, da je sve ono
što je von Luschan »otkrio« u selu Ravna Trešnja dio inventara bobovačke grobne
kapele Kotromanića odnosno, da može svjedočiti, koji su pripadnici austro -
ugarske vojske krajem 19. stoljeća »istraživali« Bobovac. O predmetima, koje je
von Luschan »otkrio u Tvrtkovom grobu« pripremamo i posebnu studiju, koja će (u
to smo duboko uvjereni) mnogo jasnije pokazati, da je bio Tvrtko I. Kotromanić
pokopan u bobovačkoj grobnoj kapeli Kotromanića. O tome vidi: F.v. Luschan,
Über altbosnische Gräber, Mittheilungen der Antropologischen gesellschaft in
Wien 10., Beč 1881, str. 104 – 114; F.v. Luschan, Funde aus einer
mittelalterlichen Nekropole bei Tuzla in Bosnien, Der Cicerone:
Halbmonatschrift für Künstler, Künstfreunde und Sammler (broj 13. sveska 22.), Leipzig
1921, str. 659 – 666; M. Wenzel, Bosnian history and Austro – hungarian policy:
some medieval belts, the bogomil romance an king Tvrtko graves, Peristil 30.,
Zagreb 1987, str. 29 – 54; M. Wenzel, Bosanska povijest i austro – ugarska
politika: Zemaljski muzej u Sarajevu i bogumilska romansa, Erasmus 15., Zagreb
1996, str. 63 – 72; M. Wenzel, Bosanski stil na stećcima i metalu, Sarajevo
1999, str. 19 – 53, 169 – 205; D. Zadro, Franjevačka crkva i samostan sv.
Nikole u srednjovjekovnim Milima (Arnautovićima) kod Visokog – Kritički osvrt
na dosadašnja arheološko – povijesna istraživanja, Prilozi Instituta za
historiju 33., Sarajevo 2004, str. 90, 91. Nakon što je naš članak već bio
objavljen upoznali smo se i s vrlo zanimljivim člankom bosanskog arheologa Mirsada
Sijarića. O tome vidi: M. Sijarić, Nadgrobne ploče tri bosanska kralja, Prilozi
instituta za arheologiju 23., Zagreb 2006, str. 229 – 256.
Ni komentarjev:
Objavite komentar