ČETIRI BITKE NA BOBOVAČKOM BRONZANOM KOTLIĆU
Povodom 1700. godišnjice znamenite bitke kod rimskog Milvijskog mosta
Prije
pet godina u 27. broju sarajevske revije Bosna franciscana objavio sam jedan
sasvim kratak zapis o bronzanom kotliću za posvećenu vodu, koji su u cisterni
bosanske srednjovjekovne prijestolnice Bobovac oko 1880. godine našli i
franjevačkom samostanu Svetog Ivana Krstitelja u Kraljevoj Sutjesci poklonili
austro-ugarski vojnici. U tom zapisu spomenuo sam i najzanimljiviji likovni
ukras na kotliću, a to su četiri figuralne kompozicije, koje su bile u
literaturi predstavljene kao: »Bitka konjice«, »Bitka pješadije«, »Pomorska
bitka« i »Priobalska bitka«. Već na prvi pogled bio sam uvjeren da se radi o
antičkim rimskim vojnicima predstavljenim onako kako su ih u 15. i 16. stoljeću
vidjeli renesansni umjetnici.
Ilustracija
1.Bobovački bronzani kotlić
Ilustracija
2. Figuralna kompozicija "Bitka konjice"
Ilustracija
3. Figuralna kompozicija "Bitka pješadije"
Ilustracija
4. Figuralna kompozicija "Pomorska bitka"
Ilustracija
5. Figuralna kompozicija "Priobalska bitka"
Ovdje
želim i nešto više napisati o tim figuralnim kompozicijama. Smatram naime da se
radi o vojnicima antičkih rimskih careva Konstantina Velikog (306-337) i
Licinija (308-324), koji su se u znamenitim bitkama kod Cibalae,
Hadrianopolisa, Hellesponta i Chrysopolisa (od 314. do 324. godine) borili za
vlast odnosno za Konstantinove i Licinijeve političke interese. Dakle, radi se
o svojevrsnim likovnim predstavama (ilustracijama) onih bitaka u kojima je
Konstantinova vojska pobijedila Licinijevu vojsku. Do tog zaključka došao sam
na temelju činjenice da je raspored figuralnih kompozicija na kotliću
napravljen točno po kronološkom redu tih Konstantinovih i Licinijevih bitaka:
»Bitka konjice«-Bitka kod Cibalae, »Bitka pješadije«-Bitka kod Hadrianopolisa,
»Pomorska bitka«-Bitka kod Hellesponta i »Priobalska bitka«-Bitka kod
Chrysopolisa.
Po
kronološkom redu prva bitka između Konstantinove i Licinijeve vojske bila je
bitka kod naselja Cibalae 8.10. 314. ili 316.
godine, a pobjednika bitke odlučili su zaista Konstantinovi i Licinijevi
konjanici. Druga bitka između Konstantinove i Licinijeve vojske bila je bitka
kod Hadrianopolisa u mjesecu julu 324. godine, a pobjednika bitke odlučila je
zaista Konstantinova i Licinijeva pješadija. Nekoliko dana nakon bitke kod
Hadrianopolisa bila je dokumentirana i treća bitka između Konstantinove i
Licinijeve vojske (kod Hellesponta), a pobjednika te bitke odlučila je zaista
Konstantinova i Licinijeva mornarica. Po kronološkom redu četvrta odnosno
zadnja bitka između Konstantinove i Licinijeve vojske bila je bitka kod
Chrysopolisa, a dogodila se zaista na morskoj obali odnosno u blizini
Chrysopolisa 18.9. 324. godine. Nekoliko mjeseci nakon te bitke Konstantin je
ubio Licinija, ukinuo tetrarhiju i do kraja života sam vladao u rimskom
Carstvu.
Ilustracija
6. Tapiserija Pietra da Cortona iz rimske Palazzo Barberini
Ovdje
je potrebno još istaknuti da po kronološkom redu Konstantinovih i Licinijevih
bitaka napravljeni raspored figuralnih kompozicija nije jedina činjenica na
temelju koje je moguće braniti hipotezu o Konstantinovim i Licinijevim bitkama
predstavljenim na bobovačkom bronzanom kotliću. Na tom kotliću posebnu pažnju
zaslužila je »Pomorska bitka«. Naime, po imenu nepoznati umjetnik dosta vješto
je (pored ratnih brodova) u morskim valovima napravio i lik vojnika, koji očito
pliva prema jednoj od obala. Smatram da je lik tog vojnika-plivača moguće
identificirati na temelju vojnika-plivača, koji je predstavljen na jednoj
tapiseriji italijanskog arhitekta i slikara Pietra da Cortona (1596?-1669). Pietrova
tapiserija nastala je za rimsku Palazzo Barberini 1635. godine, a radi se o
ilustraciji već spomenute Konstantinove i Licinijeve pomorske bitke kod Hellesponta.
Poznato je inače da je ta bitka trajala oko dva dana odnosno da su ratne
brodove Licinijevog admirala Abantusa (Amandusa) do kraja uništili vojnici
Konstantinovog sina Krispa i jak vjetar, a sam admiral Abantus izbjegao je smrt
plivajući do obale. Smatram da je bio baš lik tog Licinijevog admirala
predstavljen (u morskim valovima odnosno pored jednog Licinijevog ratnog broda) na tapiseriji Pietra da Cortona i na
bobovačkom bronzanom kotliću. Osim toga, uvjeren sam da je na tom kotliću
odnosno u središtu figuralne kompozicije »Bitka konjice« moguće vidjeti i lik
cara Konstantina Velikog. Naime, car Konstantin Veliki bio je prvi antički
rimski car, koji je (inače na smrtnoj postelji) postao kršćanin, a to je
naravno sasvim razumljiv razlog zbog kojeg su njegov lik, te likovi njegovih i
Licinijevih vojnika mogli biti zanimljivi po imenu nepoznatom umjetniku, kad je
tražio čime da ukrasi (bobovački) bronzani kotlić za posvećenu vodu.
Literatura
Muhamed Karamehmedović, Bronzani kotlić iz Kraljeve Sutjeske, Glasnik zemaljskog muzeja 20., Sarajevo 1965, str. 281-294.
Husein Sejko Mekanović, Bobovački bronzani kotlić, Bosna franciscana 27. Sarajevo 2007, str. 311, 312.
evo se enkrat, ker sem pod napacen prispevek objavila prej :) Sejko, maš morda sliko tega kotlička v barvah? Kaksna je tehnika izdelave? je gravirano ali je uporabljena tudi srebrna nit? Poznam vsaj 2-3 podobne predmete, islamske in beneške izdelave...bi bilo zanimivo ta bosanski primerek umestiti v širški kontekst.
OdgovoriIzbriši