O PORTRETU BOSENSKE KRALJICE KATARINE KOTROMANIĆ V VATIKANSKIH STANZAH
Kraljico Katarino Kotromanić (1425-1478) je mogoče
uvrstiti med najpomembnejše simbole bosenske državnosti.(1) Umrla je v Rimu in bila pokopana v bližini glavnega oltarja
v rimski baziliki Santa Maria in
Aracoeli.(2) O tem
tudi danes priča kamnita nagrobna plošča, na kateri je upodobljena v redovniških oblačilih ter s kraljevsko
krono na glavi in z rokama na knjigi oziroma na prsih.(3)
ILUSTRACIJA 1. Kraljičina nagrobna plošča v rimski baziliki Santa Maria in Aracoeli VIR:http://www.gliscritti.it/gallery3/index.php/album_043/Battistero-Lateranense-010 (stanje na dan 5.11. 2012) |
Vendar že
močno poškodovani in shematični portret na nagrobni plošči mogoče ni edina
zanesljiva ohranjena upodobitev bosenske vladarice. Dubrovniški kronist Giacomo
di Pietro Luccari (1551-1615), je namreč zapisal, da se v vatikanskih Stanzah
oziroma v sobi antičnega rimskega cesarja Konstantina Velikega nahaja kraljičin
portret v naravni velikosti: »Il suo ritratto al naturale si vede depinto nel palazzo del Papa nella Sala di Costantino«.(4) Čeprav
je ta podatek pritegnil kar nekaj pozornosti med zgodnejšimi raziskovalci, do
sedaj še ni bil zares ustrezno kritično ovrednoten, nihče pa tudi ni poskušal
domnevnega portreta identificirati na freskah. Da si Luccarijeva trditev
zasluži resnejše obravnave, dokazujejo predvsem viri, ki Katarino in njeno
vladarsko dinastijo povezujejo ravno s cesarjem Konstantinom Velikim,
navsezadnje pa je bila pokopana tudi v cerkvi, kamor so bili v dvanajstem
stoletju prenešeni posmrtni ostanki Konstantinove matere Helene.(5)
Najpomembnejši
vir so vsekakor ročno sestavljeni latinski in slovanski zapisi na prvem listu
inkunabule Johannesa Tortelliusa iz leta 1479, ki jo danes hrani knjižnica
Univerze v Würzburgu. V enem od zapisov, ki je verjetno nastal na podlagi
prvotnega napisa na njeni nagrobni plošči, je namreč anonimni avtor predstavil
kraljico kot članico hiše cesarja Konstantina Velikega: »Caterinae Reginae Bosnae Stephano duce S Savae et Helena Domus et
Constantini genitae thomae Reg bonae uxori quae vix ann LIII obiit Rhomae
MCCCCLXXVIII-XXV octobris-m s impositum«.(6)
Ta latinski zapis je
mogoče obravnavati celo kot najstarejši zapis v katerem je bila kraljica
predstavljena kot članica hiše cesarja Konstantina Velikega, saj so šele od
druge polovice 16. do začetka 18. stoletja tudi nekateri drugi evropski
kronisti trdili, da je bila kraljica v sorodu s cesarjem Konstantinom Velikim
in njegovo materjo Heleno.(7) Povezava med vladarsko dinastijo, ki ji je
pripadala, in dinastijo prvega krščanskega cesarja, je verjetno obstajala že
veliko prej. Prednike brata kraljičine prababice Jelene, srbskega kneza Štefana
Lazarevića (1377-1427) iz vladarske dinastije Nemanjićev je avtor njegove
biografije Bolgar Konstantin Filozof (1380?-1431?), namreč iskal v družini
cesarja Konstantina Velikega.(8) Vez med Konstantinom Velikim in
Katarino pa je mogoče iskati tudi v kraljičini najverjetneje falzificirani
oporoki, saj je v njej zapisano, da je rimskim papežem podarila bosensko
Kraljestvo.(9) Podobno je namreč v znameniti darovnici rimskemu papežu
Silvestru I. naredil tudi cesar Konstantin Veliki: rimskim papežem je namreč
podaril zahodni del rimskega Cesarstva. Nobeno presenečenje torej ni, da se je
papež Leon X. (1513-1521), posebno ob začetku reformacije, odločil, da bo
slikar Raffaello Santi (1483-1520) okrasil eno od vatikanskih sob s prizori iz
življenja Konstantina Velikega. Po teh freskah je dobila soba svoje današnje
ime: »Sala di Costantino«. Raffaello Santi je uspel narediti samo nekaj načrtov
in risb za omenjene freske, ki sta jih do konca leta 1524 na stene sobe
prenesla njegova učenca Giulio Romano (1499-1546) in Gianfrancesco Penni
(1496?-1528). Soba cesarja Konstantina Velikega, je sicer zelo pomemben
in vpliven spomenik renesančnega slikarstva. Kljub splošnim skorajda arheološko
natančnim detajlom freske v sobi cesarja Konstantina Velikega niso ilustracije
zgodovinskih dogodkov v strogem pomenu besede, saj je mogoče opaziti, da so Raffaello
Santi, Giulio Romano in Gianfrancesco Penni želeli povzdigniti zgodovino na
nivo poezije. Na podlagi že omenjene kraljičine oporoke ter vseh drugih tukaj
predstavljenih kraljičinih vezi s cesarjem Konstantinom Velikim in njegovo
materjo Heleno, sem prišel do sklepa, da je kraljičin portret res potrebno
iskati v vatikanski sobi cesarja Konstantina Velikega in sicer na freski
»Konstantinova darovnica rimskemu papežu Silvestru I.«. Že Giogio Vasari
(1511-1574) je opozoril, da so v ta prizor vključeni portreti sodobnikov: za
figuro klečečega cesarja Konstantina Velikega sta poleg Baldassara
Castiglioneja (1478-1529) upodobljena v času slikanja freske mrtva znamenita
kraljičina sodobnika Michelle Marullo Tarcaniota (1453-1500) in Giovanni
Pontano (1426-1503).(10) Poleg glavnih likov v baziliki Svetega Petra,
so prisotni tudi številni emotivno zelo angažirani opazovalci. Nekateri med
njimi so postavljeni povsem v ospredje. Glede na že omenjena zgodovinska
dejstva zgodovinsko izpričani portet bosenske kraljice Katarine bi morali torej
iskati predvsem na freski Konstantinova darovnica papežu Silvestru I.
|
S tega vidika je
posebno zanimiva manjša skupina
klečečih oziroma sedečih moških in ženskih figur opazovalcev na levi strani
freske. Središče te skupine je sedeča figura starejše ženske (redovnice?), ki
je oblečena v temno-siv plašč in v veliko belo oglavnico. Njen obraz je obrnjen
proti klečeči mladi ženski.(11) Glede na odsotnost zanesljivega
Katarininega porteta in bolj natančnih virov lahko o tem, katera od številnih
figur bi jo lahko predstavljala sicer samo ugibamo, vendar si vsaj delno lahko
pomagamo z drugim pomembnim slikarskim spomenikom. Menim, da je sedeči ženski
figuri zelo podobna ena od figur na freski »Smrt oziroma pogreb posmrtnih
ostankov Svetega Bernardina Sienskega«, ki jo je med letoma 1479-1486 v kapeli
Bufalini v rimski baziliki Santa Maria in Aracoeli za cerkvenega prelata
Niccoloja Bufalini (1430?-1506) naslikal Pinturrichio (1454?-1513), ki je bil
izšolan pri Peruginu.(12) Gre za figuro stoječe starejše ženske
naslonjene na palico v redovniškem temno sivem plašču in z dolgo belo (z dvema
črnima črtama okrašeno) oglavnico. Njen obraz je upodobljen v strogem profilu.
Do takšnega sklepa sem prišel na podlagi dejstva, da je že omenjeno Pinturrichiovo
fresko v kapeli Bufalini, po mojem mnenju, mogoče predstaviti tudi kot »Prenos
posmrtnih ostankov sv. Bernardina Sienskega«.(13)
ILUSTRACIJA 4. Pinturrichiova freska v kapeli Bufalini v rimski baziliki Santa Maria in Aracoeli
VIR: http://placepics.triposo.com/Bufalini_Chapel.jpeg (stanje na dan 10.2. 2013)
|
Ali so frančiškani
observanti iz rimske bazilike Santa Maria in Aracoeli skupaj z Niccolojem
Bufalini zahtevali, da je slikar Pinturrichio v povorki, ki se je poklonila
svetnikovim posmrtnim ostankom (v njej so poleg Niccoloja še številni drugi
člani družine Bufalini) naslikal tudi kraljičino podobo? Žal lahko o pravem portretu bosenske kraljice
Katarine Kotromanić samo ugibamo, možno pa je, da je med letoma 1478 in 1480 v
Rimu dokumentirani Pinturrichio – takrat je namreč ustvarjal freske v kapeli
Domenica della Rovere(14) v cerkvi Santa Maria del Popolo – v Rimu
spoznal in portretiral Katarino in urbinskemu sonarodnjaku Raffaellu posredoval
njen starostni portret, ki še danes krasi stene sobe antičnega rimskega cesarja
Konstantina Velikega.
Literatura
1. Đuro TOŠIĆ, Bosanska kraljica
Katarina (1425-1478) Zbornik za istoriju
Bosne i Hercegovine II., (ed. Milorad Ekmečić), Beograd 1997, pp. 73-112.
2. O tem glej: Arthur SCHNEIDER, O portretu bos.
kraljice Katarine, Hrvatska revija 9., Zagreb 1936, p. 494; Krešimir REGAN,
Bosanska kraljica Katarina. Pola stoljeća Bosne (1425-1478), Zagreb 2010, p.
72.
3. V 16. stoletju, je bila kraljica nekajkrat
predstavljena kot članica Tretjega reda svetega Frančiška Asiškega. Leta 1638 v
Parizu v frančiškanski liturgični knjigi »Martyrologium Franciscanum«, je bila kraljica prvič v ohranjenih pisnih virih
predstavljena tudi kot Blažena. O tem glej: Arthur DU
MONSTIER, Martyrologium Franciscanum, Pariz 1638, p. 491.
4. Giacomo di Pietro LUCCARI, Copioso ristretto degli anali di Ragusa (libro terzo), Benetke
1605, pp. 108, 109. Hrvaški polihistor Ivan Kukuljević Sakcinski (1816-1889),
je trdil, da je ta kraljičin portret našel v rimski Kapitolinski galeriji.. O
tem glej: http://sejko-hm.blogspot.com/2012/05/portret-bosanske-kraljice-katarine-moje.html (stanje
na dan 3.10. 2012); Portret, ki ga je Ivan Kukuljević Sakcinski predstavil kot
portret bosenske kraljice Katarine, je najverjetneje portret Isabelle d
Este (1474-1539). O tem glej: http://www.engramma.it/engramma_v4/rivista/galleria/34/galleria_isabella_d_este.html
(stanje na dan 10.11. 2012); Hrvaški frančiškan Ivan Kokot je kraljičin portret
iskal v vatikanski Sikstinski kapeli. O tem glej: Ivan KOKOT, Bosanska kraljica Katarina na zidu Sistine u Rimu, Bogoslovska smotra, Zagreb 1973, pp. 477-479.
5. Te ugotovitve sem dosedaj predstavil na dveh
predavanjih v Sarajevu, ki so dostopna tudi na spletu: http://sejko-hm.blogspot.com/2012/05/portret-bosanske-kraljice-katarine-moje.html
(stanje na dan 3.10. 2012); http://www.scribd.com/doc/113934788/Okrugli-stol-Zene-u-srednjovjekovnoj-Bosni
(stanje na dan 12.12. 2012).
6. Johannes TORTELLIUS, De ortographia dictionum e
Graecis tractarum. Mit Vorrede des Autors an Nicolaus Papa V. Mit Brief an
Constantinus Robeganus und Gedicht auf den Erfinder des Buchdrucks von
Hieronimus Bononius, Vicenza (Stephan Koblinger) 13. 01. 1479, 2˚; Michael ARNDT,
Die ursprungliche Grabinschrift der bosnischen Königin Katharina,
Südost-Forschungen: Internazionale Zeitschrift für Geschichte Kultur und
Landeskunde 36., München 1977, p. 211.
7. Zanimivo je, da v strokovni literaturi sploh niso
bile upoštevane trditve omenjenih evropskih kronistov. Nanje se niso sklicevali
niti bosenski frančiškani. O tem glej: Marcos DE LISBOA, Delle croniche de
Frati Minori del Serafico P. San Francesco III., Benetke 1591, p. 209 »L'Anno
1478. d 25 d'Ottobre passo di questa vita la deuotissima Regina della Bosna,
Dóna Chaterina dell Terz' ordine di S. Fran. Che fu figliola del Duca di Savec,
e di Helena del sangue di Côstátino Imperatore…«; Pedro SALAZAR Y MENDOZA, Coronica
y historia de la fundacion y progresso de la provincia de Castilla de la Orden
del Bienaventurado padre San Francesco, Madrid 1612, p.415. »Dońa Catalina
Reyna de Bosna, hija q fue del Duque de Sabee, y de Elena de linaje de
Costátino Emperador…«; Girolamo COMBONI, Legendario delle vite dei Santi,
Bergamo 1648, p. 315. »L'Anno 1478.a 21 D'Ottobre passo di questa vita la deuotissima
Regina della Bosna Donna Caterina del Terz' Ordine di S. Francesco che fu
figliuola del Duca di Sauec e di Helena del sangue di Constantino
Imperatore.(!) moglie de Re di Bosna, doppo…«; Carlo Bartolomeo PIAZZA, La
Gerarchia cardinalizia, Rim 1703, p. 570. »Caterina Regina della Bosna,
moglie del Re Tomaso, Sorella di Stefano Duca di S.Sabba; del sangue di
S.Elena…«; Benedetto MAZZARA, Legendario francescano overo Istorie de Santi,
Beati, Venerabili, ed altri Uomini illustri che siorirono nelli tre Ordini
istituiti dal serafico padre San Francesco, Benetke 1722, p. 350. »La
divotissima Regina della Bosna Dona Caterina Moglie di Tomaso Re di Bosna,
Sorella di Stefano Duca di San Saba, figlia del Principe Stefano, e di Elena
del sangue di Costantino Imperadore…«.
8. http://pravoslavlje.spc.rs/broj/1080/tekst/kult-cara-konstantina-velikog-u-srednjovekovnoj-srbiji/
(stanje na dan 3.10. 2012). »Veliki Konsta (Konstancije Hlor) rodi tri sina:
Konstantina, Konstantija i Konstu i kćer Konstantiju, koju veliki Konstantin
dade Likiniju za ženu, i njemu grčki deo carstva odeli, jer slušaše o
mučiteljskom rušenju i činjaše neprijateljstva. A ovaj Likinije beše
dalmatijski gospodin, rodom Srbin, i rodi od Konstantije sina Belu-Uroša, a
Bela-Uroš rodi Tehomila, a Tehomil rodi Svetoga Simeona, a Sveti Simeon rodi sa
supružnicom tri sina: Stefana Prvovenčanoga kralja, i Vukana velikoga kneza, i
Rastka, posle narečenoga Savu, prvoga arhiepiskopa srpskoga…I mnogo procveta ta
loza, da li Konstantinom, da li i Likinijem, nije čudno«. O tem glej tudi: http://sejko-hm.blogspot.com/2012/10/bosanska-kraljica-katarina-velika-i.html
(stanje na dan 10.12. 2013).
9. Bazilije PANDŽIĆ, Katarina Vukčić Kosača
(1424-1478), Povijesno-teološki simpozij u povodu 500. obljetnice smrti
bosanske kraljice Katarine, Sarajevo 1979, pp. 22, 23.
10. http://members.efn.org/~acd/vite/VasariRomano.html
(stanje na dan 10.2. 2013). »On the fourth wall,
above the chimney piece of that Hall, he depicted in perspective the Church of
S. Pietro at Rome, with the Pope's throne exactly as it appears when His
Holiness chants the Pontifical Mass; the body of Cardinals and all the other
prelates of the Court; the chapel of singers and musicians; and the Pope
seated, represented as S. Sylvester, with Constantine kneeling at his feet and
presenting to him a figure of Rome made of gold in the manner of those that are
on the ancient medals, by which Giulio intended to signify the dowry which that
Constantine gave to the Roman Church. In this scene Giulio painted many women
kneeling there to see that ceremony, who are very beautiful; a beggar asking
for alms; a little boy amusing himself by riding on a dog; and the Lancers of
the Papal Guard, who are making the people give way and stand back, as is the
custom. And among many portraits that are in this work may be seen portraits
from life of Giulio himself, the painter; of Count Baldassarre Castiglioni, the
author of the "Cortigiano," and very much his friend; of Pontano and
Marullo; and of many other men of letters and courtiers. Right round the Hall
and between the windows Giulio painted many devices and poetical compositions,
which were pleasing and fanciful; and everything was much to the satisfaction
of the Pope, who rewarded him liberally for his labors«.
11. Jan L. De Jong jo je predstavil kot »old lady«.O
tem glej: Jan L. DE JONG, Universals and Particulars. History Painting in the
»Sala di Costantino« in the Vatican Palace, Recreating Ancient History:
Episodes from the Greek and Roman Past in the Arts and Literature of the Early
Modern Period (ed. Karl A. Enenkel-Jan L. De Jong-Jeanine De Landtsheer),
Leiden-Boston 2001, p. 46.
12. Giorgio VASARI, Vite de’
più eccelenti pittori scultori e architetti 4., Siena 1791, p. 258; Marilyn
ARONBERG LAVIN, The Place of Narrative: mural decoration in Italian churches
431-1600, Chicago 1990, p. 215; Vittoria GARIBALDI-Francesco Federico
MANCINI, Pintorrichio, Milano 2007, p. 79.
13. Luigi Maria CARDELLI, Vita di S. Bernardino da Siena propagatore della
osservanza nell’ ordine de’ minori, Rim 1826, p. 268; http://www.univaq.it/section.php?id=24 (stanje na dan 5.1. 2012) S prenosom svetnikovih posmrtnih ostankov iz cerkve
frančiškanov konventualcev v cerkev frančiškanov observantov, je bil namreč
zaključen hud spor znotraj reda sv. Frančiška Asiškega. S takšno rešitvijo
spora so bili prav gotovo zelo zadovoljni tudi bosenski frančiškani in vladar,
saj je bil bosenski vikariat pomembno oporišče frančiškanov observantov. Leta
1457, je bosenski kralj Stipan Tomaš (1443-1461) dal del denarja za gradnjo
cerkve frančiškanov observantov v naselju L'Aquila, 14. maja leta 1472 pa je bila
tam prisotna tudi njegova žena, kraljica Katarina. O tem glej: Bazilije
PANDŽIĆ, 1979, cit. n. 9, p. 20.
14. Lisa PASSAGLIA BAUMAN,
Domenico, Girolamo and Julius II della Rovere at Santa Maria del Popolo, Patronage
and dynasty: the Rise of the della Rovere in Renaissance Italy (ed. Ian F.
Verstegen), Kirksville-Missouri 2007, pp. 39-48.
Ni komentarjev:
Objavite komentar